onsdag, januari 02, 2008
Hastighetsmantrat
Jag klipper ur Dagens Nyheter.
"Ingemar Skogö aviserar inga revolutionerande säkerhetsnyheter det närmsta året. Men det händer ändå en del. Här är de åtgärder han själv nämner först:
"Ingemar Skogö aviserar inga revolutionerande säkerhetsnyheter det närmsta året. Men det händer ändå en del. Här är de åtgärder han själv nämner först:
- Hastighetsgränserna ändrades vid årsskiftet så att fler steg införs.
- Fortsatt utbyggnad av vägar med separerade körfält.
- Utökad övervakning, med möjlighet för övervakningskameror att mäta hastigheten under en sträcka. Införandet kräver lagändring och kan, enligt Ingemar Skogö, ta något år.
- Utredning om obligatoriskt alkolås för bilförare som dömts för rattfylleri."
Min kommentar.
- Det är bra om hastighetsbegränsningarna uteslutande följer vägens standard. Detta förutsätter fler steg, men det förutsätter framför allt att vi får en rimlig hastighetsbegränsning på motorväg, så att övriga hastighetsgränser kan avspegla andra vägars väsentligt lägre säkerhetsstandard. Rimlig hastighetsbegränsning på motorväg är ingen annan än att hastigheten ej får äventyra trafiksäkerheten; det vill säga fri hastighet.
- Vi kan inte få tillräckligt mycket mötesfri väg med mindre än att alla vägar blir mötesfria. Detta är fullt möjligt, men förutsätter att de flesta ambulanser ersätts med helikoptrar. Det har vi råd med.
- Utökad övervakning av orimliga och omotiverade hastighetsgränser kommer troligen att medföra fler trafikdödade. Förarna kommer nu att inikta sig på att "hålla farten" istället för att ägna sig åt att försöka följa trafikbilden och undvika farliga situationer.
- Rattfylleri bör bekämpas och har man gjort sig skyldig till rattfylleri får man vackert finna sig i att få ett så kallat alkolås installerat. Å andra sidan kan man ju alltid köra en annan bil, men vägverket kan slå sig för bröstet och säga att Sverige är världsledande inom detta område.
Läs mer på följande länk.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1064&a=729440