söndag, mars 20, 2005
Avreglera inte tågtrafiken!
Jag läste just att forskare vid Handelshögskolan vill "avreglera" tågtrafiken. Jag tror inte att detta är någon bra idé. Jag vill peka på ett avskräckande exempel på hur det kan bli när politiker försöker skapa konstlade marknader när den spontana ordningen inte ger någon konkurrens: Se på telemarknaden! För det första: Televerket har aldrig någonsin haft något lagligt skyddat monopol. Det har länge funnits parallella telefonnät i Sverige, men dessa har inte varit konkurrenskraftiga. Men så en dag fick Carl Bildt för sig att vi måste få konkurrens i telenätet. Så man skapade post och telestyrelsen och förklarade att Televerket skulle släppa in andra operatörer i nätet.
Detta är ren goja!
Eftersom televerket aldrig haft något formellt monopol och ingen lyckats tränga in på marknaden är detta ett uppenbart exempel på ett naturligt monopol.
Och vad priserna på telefoni anbelangar hade dessa redan börjat falla innan den så kallade avregleringen. Detta berodde helt enkelt på att det inte fanns något formellt monopol och att somliga större företag telefonerade med USA via satellit. Televerket tvingades då anpassa priserna på USA-samtal nedåt och höja priset på inrikes samtal.
Denna process hade fortgått mycket smidigare utan den så kallade avregleringen som i själva verket var en stor reglering. Ett företag som inte kan förfoga över sin egendom kan inte fungera bra.
Därför vore det ett stort misstag att omvandla Banverket till en myndighet som skall tillse att det råder "konkurrrensneutralitet" mellan olika "operatörer" på "tågmarknaden".
Det finns en enkel lösning: a) Slå samman banverket och SJ till ett bolag! b) Låt detta bolag vara ett aktiebolag med c:a 9 miljoner aktier! c) Ge varje svensk medborgare en aktie!
Sedan kommer marknaden att ta hand om resten utan någon ny statlig myndighet som skall försöka skapa konkurrens där ingen sådan uppstår spontant.
Detta är ren goja!
Eftersom televerket aldrig haft något formellt monopol och ingen lyckats tränga in på marknaden är detta ett uppenbart exempel på ett naturligt monopol.
Och vad priserna på telefoni anbelangar hade dessa redan börjat falla innan den så kallade avregleringen. Detta berodde helt enkelt på att det inte fanns något formellt monopol och att somliga större företag telefonerade med USA via satellit. Televerket tvingades då anpassa priserna på USA-samtal nedåt och höja priset på inrikes samtal.
Denna process hade fortgått mycket smidigare utan den så kallade avregleringen som i själva verket var en stor reglering. Ett företag som inte kan förfoga över sin egendom kan inte fungera bra.
Därför vore det ett stort misstag att omvandla Banverket till en myndighet som skall tillse att det råder "konkurrrensneutralitet" mellan olika "operatörer" på "tågmarknaden".
Det finns en enkel lösning: a) Slå samman banverket och SJ till ett bolag! b) Låt detta bolag vara ett aktiebolag med c:a 9 miljoner aktier! c) Ge varje svensk medborgare en aktie!
Sedan kommer marknaden att ta hand om resten utan någon ny statlig myndighet som skall försöka skapa konkurrens där ingen sådan uppstår spontant.
Comments:
<< Home
Det är du som pratar goja.
SJ har lagstadgat monopol på de mest lönsamma sträckorna, t ex Stockholm-Göteborg. Dessutom har vi (typ) 22 regionala trafikbolag som har monopol på sina områden.
Vad är naturligt med det?
Om det finns ett naturligt monopol så kommer en avreglering inte göra någon skillnad. Därmed inte heller någon skada.
SJ har lagstadgat monopol på de mest lönsamma sträckorna, t ex Stockholm-Göteborg. Dessutom har vi (typ) 22 regionala trafikbolag som har monopol på sina områden.
Vad är naturligt med det?
Om det finns ett naturligt monopol så kommer en avreglering inte göra någon skillnad. Därmed inte heller någon skada.
Det naturliga är att den som äger en järnväg beslutar om vem trafikerar samma järnväg. Jag tycker att järnvägsnätet skall privatiseras och sedan får de nya privata ägarna besluta vem som får använda järnvägsnätet.
Den s.k. avregleringen går ut på att järnvägarna skall ägas av staten som sedan skall se till att olika aktörer får konkurrera.
Den s.k. avregleringen går ut på att järnvägarna skall ägas av staten som sedan skall se till att olika aktörer får konkurrera.
oakley sunglasses uk
longchamp handbags
rolex watches,rolex,watches for men,watches for women,omega watches,replica watches,rolex watches for sale,rolex replica,rolex watch,cartier watches,rolex submariner,fake rolex,rolex replica watches,replica rolex
moncler jackets
wellensteyn outlet
michael kors factory store
mulberry handbags
moncler outlet store
ugg outlet
ralph lauren outlet
woolrich outlet store
ray ban sunglasses
herve leger dresses
michael kors handbags wholesale
the north face outlet
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet
nike running shoes
belstaff outlet
toms outlet
1224
longchamp handbags
rolex watches,rolex,watches for men,watches for women,omega watches,replica watches,rolex watches for sale,rolex replica,rolex watch,cartier watches,rolex submariner,fake rolex,rolex replica watches,replica rolex
moncler jackets
wellensteyn outlet
michael kors factory store
mulberry handbags
moncler outlet store
ugg outlet
ralph lauren outlet
woolrich outlet store
ray ban sunglasses
herve leger dresses
michael kors handbags wholesale
the north face outlet
oakley sunglasses wholesale
michael kors outlet
nike running shoes
belstaff outlet
toms outlet
1224
fitflops
air max 90
nike air force
michael kors
burberry scarf
kobe 11
air jordan 6
curry shoes
jordan retro
nmd
air max 90
nike air force
michael kors
burberry scarf
kobe 11
air jordan 6
curry shoes
jordan retro
nmd
michael kors bags
nike huarache
air huarache
michael kors handbags outlet
jordan 8
coach factory outlet
falcons jersey
nike roshe run
clippers jersey
moncler outlet
Skicka en kommentar
nike huarache
air huarache
michael kors handbags outlet
jordan 8
coach factory outlet
falcons jersey
nike roshe run
clippers jersey
moncler outlet
<< Home