torsdag, mars 10, 2005

 

Privatiserad infrastruktur

Jag läste just att Öresundsbroen nu har såpass mycket trafik att den börjar bli en hyfsad affär för sina ägare. Jag tycker att man bör se över möjligheterna att överföra infrastruktur i privat ägo. En sak en eventuell borgerlig regering kunde se på efter 2006 års val vore att privatisera banverket. Antingen omvandlas Banverket helt enkelt till ett aktiebolag där varje svensk medborgare kostnadsfritt erhåller en aktie, eller också säljer staten ut banverket på börsen. En fördel med att skänka bort banverket är att ingen sedan kan påstå att banverket inte är i folkets ägo. Samtidigt skulle det naturligtvis stå envar fritt att sälja sin aktie i banverket.

När man kommit så långt kan man börja se över möjligheterna att överföra vägnätet i privat ägo. Exakt hur man skall gå till väga här är aningen svårare att se i nuläget, eftersom det förutätter att vägnätet vore avgiftsbelagt.

Kanske skulle man kunna börja med att öppna legala möjligheter att bygga privata avgiftbelagda vägar. Sedan detta gjorts kunde man försöksvis privatisera delar av vägnätet och om detta slår väl ut kan man privatisera hela vägnätet.

Samtidigt förutsätter detta att skattebelastningen på bilismen med tiden avskaffas. Och självklart skall det vara vägnätets ägare som beslutar om hastighetsbegränsningar och liknande på dessa vägar.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?