söndag, mars 06, 2005

 

Trafiksäkerhet

Ur strikt nyliberal synvinkel borde vägnätet privatiseras. Sedan vore det upp till de olika företagen, som ägde vägarna, att försöka maximera sin intäkter genom att erbjuda hög komfort, god trafiksäkerhet och snabba resor. Men vi lever inte i det nyliberala samhället än. Därför förbehåller jag mig rätten att synpunkter på hur det statliga vägnätet ordnas. Jag har tidigare skrivit till vägverket och ifrågasatt om vajerräcken är tillräckligt stabila för att kunna garantera att inget fordon skall kunna komma över i motsatt körriktning på en motorväg. Jag menar att endast mitträcken erbjuder tillräckligt skydd för att man skall kunna vara säker på detta. Samtidigt är det förstås självklart att det är bättre med vajerräcken än ingenting alls.

Nu i veckan hände det "omöjliga": En lastbil kom i obalans och lade sig tvärs över motorvägen utanför Löddeköpinge i Skåne. Denna motorväg är försedd med vajerräcken, men inte med mitträcken.

Självfallet inställer sig frågan om detta kunnat hända givet att det funnits mitträcken. Jag gissar att svaret på frågan är nej.

Jag kommer att följa upp ämnet och redovisa vad vägverket anför.

Min uppfattning är den att trafiksäkerhetsarbetet i Sverige silar mygg och sväljer kameler. Svenska staten spenderar enorma summor på att förse alltfler vägar med kameraövervakning av högsta tillåtna hastighet. Hade dessa pengar inte gjort bättre nytta om de använts för att förse motorvägsnätet med ordentliga mitträcken?

Jag är helt säker på att det går att bygga vägar med fri hastighet och mycket hög säkerhetsstandard om man vill det samt att många skulle uppskatta det. Ett första steg dithän är att alla motorvägar förses med mitträcken, som är praktiskt taget omöjliga att forcera. Samtidigt skall förstås räckena vara såpass flexibla att ingen onödig skada anriktas på de fordon och dem som färdas i dessa fordon, då de störtar in i räckena.

Men prioriteten bör vara att de är omöjliga att forcera, inte att framkalla minsta möjliga skada på vad som nu störtar in i räckena. Saken är nämligen den att en sådan olycka - i vilket fall som helst - blir ojämförligt lindrigare än en där fordon som färdas i olika riktning kolliderar.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?