lördag, juni 04, 2005
Förmyndareliten och trafiksäkerheten
Pressklipp:
"Just där är olyckan skedde gör motorvägen en svag högersväng. Mitt i svängen upphör vägens mittstaket och i stället är det ett fält där utryckningsfordon ska kunna ta sig från den ena sidan till den andra.Precis där körde den danska lastbilen rakt fram, kom ut på motsatt väghalva och krockade med den mötande personbilen."
Det inträffade är förstås djupt tragiskt och jag ber att få framföra mina kondoleanser till den omkomna kvinnans familj.
Icke desto mindre vill jag ta tillfället i akt att kritisera den för trafiksäkerheten ansvariga ministern fru Messing. Alldeles nyligen har hon nämligen gjort ett utspel om den stora betydelsen av ökad hastighetskontroll medelst kameror. Det hör nämligen till den socialistiska dogmatiken att skylla praktiskt taget alla trafikolyckor på alltför höga farter, trots att det vetenskapliga stödet för denna uppfattning är minst sagt skralt.
Den ovan beskrivna olyckan berodde i likhet med en mycket stor andel av de dödsolyckor som sker i Sverige på brister i infrastrukturen. Eftersom motorvägar är någonting syndigt och fult i den socialistiska världen skall man nämligen inte bygga alltför bra motorvägar. Därför saknar svenska motorvägar ordentliga vägrenar avsedda för brandbilar och ambulanser. Således måste man också ha öppningar i mitträckena som vanligtvis består av alltför klen vajer.
Sedan går förmyndareliten ut och kräver ökad kameraövervakning för att begränsa hastigheten trots att olyckorna inte beror på alltför höga farter. Tvärsom visar ett flertal studier på att olycksfrekvensen på motorväg minskar när hastighetsbegränsningarna höjs eller allra helst slopas.
Men man är inte intresserad av trafiksäkerhet, utan endast förevändningar för ökad kontroll av medborgarna. Varje socialist är nämligen en svårt psykiskt sjuk virrhjärna, som måste få tillfreddställa sitt behov av att kontrollera och förbjuda allt som gör livet trivsamt.
Bilar körs av individer och styrs av individer. Det är hemskt. Alltså måste allt som gör bilen glamourös och intressant förbjudas och regleras.
"Just där är olyckan skedde gör motorvägen en svag högersväng. Mitt i svängen upphör vägens mittstaket och i stället är det ett fält där utryckningsfordon ska kunna ta sig från den ena sidan till den andra.Precis där körde den danska lastbilen rakt fram, kom ut på motsatt väghalva och krockade med den mötande personbilen."
Det inträffade är förstås djupt tragiskt och jag ber att få framföra mina kondoleanser till den omkomna kvinnans familj.
Icke desto mindre vill jag ta tillfället i akt att kritisera den för trafiksäkerheten ansvariga ministern fru Messing. Alldeles nyligen har hon nämligen gjort ett utspel om den stora betydelsen av ökad hastighetskontroll medelst kameror. Det hör nämligen till den socialistiska dogmatiken att skylla praktiskt taget alla trafikolyckor på alltför höga farter, trots att det vetenskapliga stödet för denna uppfattning är minst sagt skralt.
Den ovan beskrivna olyckan berodde i likhet med en mycket stor andel av de dödsolyckor som sker i Sverige på brister i infrastrukturen. Eftersom motorvägar är någonting syndigt och fult i den socialistiska världen skall man nämligen inte bygga alltför bra motorvägar. Därför saknar svenska motorvägar ordentliga vägrenar avsedda för brandbilar och ambulanser. Således måste man också ha öppningar i mitträckena som vanligtvis består av alltför klen vajer.
Sedan går förmyndareliten ut och kräver ökad kameraövervakning för att begränsa hastigheten trots att olyckorna inte beror på alltför höga farter. Tvärsom visar ett flertal studier på att olycksfrekvensen på motorväg minskar när hastighetsbegränsningarna höjs eller allra helst slopas.
Men man är inte intresserad av trafiksäkerhet, utan endast förevändningar för ökad kontroll av medborgarna. Varje socialist är nämligen en svårt psykiskt sjuk virrhjärna, som måste få tillfreddställa sitt behov av att kontrollera och förbjuda allt som gör livet trivsamt.
Bilar körs av individer och styrs av individer. Det är hemskt. Alltså måste allt som gör bilen glamourös och intressant förbjudas och regleras.