torsdag, juni 09, 2005

 

Svenskt näringsliv och kontraktsfrihet

Jag citerar Dagens Nyheter, som refererar till ett brev från Urban Bäckström till statsministern:

"Brevet slutar med en uppmaning till Göran Persson att se till "att även Sverige får ett förbud mot stridsåtgärder när det råder fredsplikt."

Organisationen Svenskt Näringsliv med Urban Bäckström i spetsen får naturligtvis tycka vad som helst, men jag vill göra mina läsare uppmärksamma på att Svenskt Näringsliv faktiskt uppmanar regeringen att införa begränsningar i kontraktsfriheten. Ett förbud mot stridsåtgärder när det råder fredsplikt innebär en otillbörlig statlig inblandning i en fråga som skall regleras genom frivilliga avtal.

Självfallet kan arbetsgivarna i förhandlingar kräva att arbetstagarsidan genom avtal förpliktigar sig att inte vidta sympatiåtgärder, men om arbetstagarsidan inte går med på detta skall man inte förorda begränsningar i avtalsfriheten.

Samtidigt kan det finnas skäl för mig att påpeka att jag lika kompromisslöst motsätter mig minimilönelagstiftning och begränsningar av utlänningars rätt att arbeta i Sverige. Däremot skall det stå fackföreningar fritt att försätta olika arbetsplatser i blockad, försåvitt det inte finns avtal som binder dem vid att inte göra detta. På samma sätt skall det stå fackföreningar fritt att vidta åtgärder syftande till att inte göra andra länders fackföreningars åtgärder verkningslösa, försåvitt man inte genom avtal förbundit sig att inte göra detta.

Om ett företag kan vinna marknadsandelar genom dåliga villkor för sina anställda är ju detta företag i ordets djupaste mening inte konkurrenskraftigt. Genom att fackföreningarna tillser att svenska och finska företag konkurrerar genom andra metoder än olikartad behandling av sina respektive arbetstagare befrämjas en effektiv och sund konkurrens.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?