onsdag, juli 06, 2005

 

Gatuprostitution

Enligt vad jag läst har gatuprostitutionen i Stockholm fördubblats under det gångna året. Det kan alltså fastslås att den s.k. sexköpslagen är ytterligare ett meningslöst inslag i en allt larvigare symbolpolitik.

Samtidigt var det tillstånd vi hade innan denna löjliga papperstiger vann laga kraft inte heller bra, eftersom det till exempel var olagligt att anordna bordeller.

Antingen får man förbjuda alltihopa, eller också tillåta alltihopa. Också om jag anser att företeelsen är djupt olustig och rent av motbjudande tycker jag att hela verksamheten borde legaliseras.

De personer som säljer denna typ av tjänster är inte sällan narkomaner och handel med narkotika är som bekant också förbjuden. Om både narkotika och prostitution legaliserades är jag säker på att den samlade skadan av dessa destruktiva företeelser skulle bli mindre än idag.

Billigare narkotika skulle leda till att narkomanerna inte behövde tjäna ihop så mycket pengar och legaliserad prostitution skulle leda till säkrare villkor för dem som väljer detta slabbiga sätt att försörja sig. Än en gång har det visat sig att förbudspolitik inte leder någon vart alls.

Sedan tycker jag att alla de som moraliserar över dessa ting - och jag hör i någon mån till dem - borde ge sig av ut i verkligheten och på ett konkret sätt försöka hjälpa dem som vill bryta med ett liv i narkomani och prostitution.

Om t. ex. Margareta Winberg ömmar för dessa kvinnor skulle hon säkert göra mycket större nytta som socialarbetare än lagstiftare. Att anse att skadan av ett visst fenomen lindras genom legalisering är alls inte samma sak som att anse fenomenet harmlöst.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?