tisdag, mars 28, 2006
En tysk erfarenhet
I min förra text skrev jag lite om min tid i Tyskland. En av de ting jag lärde mig att uppskatta där är motorvägar med fri fart. En kompis till mig hade en gammal Citroën ID20 och i denna for vi fram på de tyska motorvägarna i full galopp, eller så snabbt denna gamling orkade med.
Att komma hem till Sverige framstod som att komma till ett land som träffande kunde beskrivas som ett DDR där folk körde Volvo istället för Trabant. Under några år var det faktiskt så att hastighetsgränsen på motorväg i Sverige var 90 km/h och i DDR 100 km/h. Sverige hade alltså överträffat DDR i sin marsch mot det socialistiska samhället. Numera råder fri fart i ex-DDR och av allt att döma kommer hastighetsgränsen att höjas till 120 km/h i Sverige inom de närmsta åren.
Jag har dessutom kommit att intressera mig för sambandet mellan hastighetsgränser och olycksfrekvens och kommit till den måhända oväntade slutsatsen att detta samband inte alls är så självklart som somliga vill göra gällande. Att färdas på Autobahn är faktiskt att färdas på några av de säkraste vägarna i världen. Och under senare år har man kunnat iaktta en trend mot högre fartgränser i Sverige, Norge, Danmark, Italien och Österrike utan att detta lett till fler dödade. Tvärsom kan det vara så att olycksfrekvensen minskar då hastighetsgränser höjs eller slopas.
"Accident ratesDespite the general high speeds, the accident, injury, and death rates on the Autobahn are remarkably low. The Autobahn carries about a third of all Germany's traffic, but injury accidents on the Autobahn account for only 6% of such accidents nationwide and less than 12% of all traffic fatalities were the result of Autobahn crashes (2004). In fact, the annual fatality rate (3.2 per billion km in 2004) is consistently lower than that of most other superhighway systems, including the US Interstates (5.0 in 2003)."
Ta gärna en titt på min nya blogg: http://frifart.blogspot.com
Att komma hem till Sverige framstod som att komma till ett land som träffande kunde beskrivas som ett DDR där folk körde Volvo istället för Trabant. Under några år var det faktiskt så att hastighetsgränsen på motorväg i Sverige var 90 km/h och i DDR 100 km/h. Sverige hade alltså överträffat DDR i sin marsch mot det socialistiska samhället. Numera råder fri fart i ex-DDR och av allt att döma kommer hastighetsgränsen att höjas till 120 km/h i Sverige inom de närmsta åren.
Jag har dessutom kommit att intressera mig för sambandet mellan hastighetsgränser och olycksfrekvens och kommit till den måhända oväntade slutsatsen att detta samband inte alls är så självklart som somliga vill göra gällande. Att färdas på Autobahn är faktiskt att färdas på några av de säkraste vägarna i världen. Och under senare år har man kunnat iaktta en trend mot högre fartgränser i Sverige, Norge, Danmark, Italien och Österrike utan att detta lett till fler dödade. Tvärsom kan det vara så att olycksfrekvensen minskar då hastighetsgränser höjs eller slopas.
"Accident ratesDespite the general high speeds, the accident, injury, and death rates on the Autobahn are remarkably low. The Autobahn carries about a third of all Germany's traffic, but injury accidents on the Autobahn account for only 6% of such accidents nationwide and less than 12% of all traffic fatalities were the result of Autobahn crashes (2004). In fact, the annual fatality rate (3.2 per billion km in 2004) is consistently lower than that of most other superhighway systems, including the US Interstates (5.0 in 2003)."
Ta gärna en titt på min nya blogg: http://frifart.blogspot.com
Comments:
<< Home
Les jeux de machines a sous en ligne sont les jeux de casino les plus populaires dans un casino en ligne spout plusieurs raisons. Une des principales raisons est qu'il y a une grande variete de machines a sous.
polo lacoste
ugg boots
ed hardy clothing
ugg boots clearance
polo ralph lauren
fitflops sale clearance
polo ralph lauren
nike shoes
canada goose jackets
nike air max 95
ugg boots
ed hardy clothing
ugg boots clearance
polo ralph lauren
fitflops sale clearance
polo ralph lauren
nike shoes
canada goose jackets
nike air max 95
zzzzz2018.7.20
adidas superstars
kate spade outlet
moncler outlet
salomon
air jordan uk
true religion outlet store
nike factory outlet
ralph lauren outlet
cheap jordans
ugg boots clearance
adidas superstars
kate spade outlet
moncler outlet
salomon
air jordan uk
true religion outlet store
nike factory outlet
ralph lauren outlet
cheap jordans
ugg boots clearance
zzzzz2018.8.8
ugg boots clearance
christian louboutin shoes
pandora jewelry outlet
coach factory outlet
canada goose outlet
adidas nmd
off white jordan 1
christian louboutin sale
ugg boots uk
pandora jewelry outlet
Skicka en kommentar
ugg boots clearance
christian louboutin shoes
pandora jewelry outlet
coach factory outlet
canada goose outlet
adidas nmd
off white jordan 1
christian louboutin sale
ugg boots uk
pandora jewelry outlet
<< Home