tisdag, mars 28, 2006

 

Pipetter

Som kanske någon av er vet är jag intresserad av naturmedicin och tillverkar sådan för eget och andras bruk. Detta beskrivs på följande webadress.

http://garlicvodka.blogspot.com

På denna blogg skriver jag emellertid om politik och skulle vilja delge mina läsare en liten erfarenhet jag gjorde då jag sökte efter doseringspipetter till mina medicinska projekt. Apoteket har slutat för dylika och eftersom jag dessutom är intresserad av att köpa medicinsk sprit för mina medicinska försök fann jag att det bästa valet förmodligen skulle vara att kontakta ett tyskt apotek. I Danmark kan man förmodligen köpa medicinsk sprit, men å andra sidan är priserna i Danmark betydligt högre.

Sagt och gjort, ringde jag till ett tyskt apotek och de lovade att skicka ett e-mail med prisuppgifter snarast. Självfallet har denna lilla iakttagelse fått mig att ytterligare ifrågasätta apoteksmonopolet. Ett apoteksmonopol som inte kan tillhandahålla något så grundläggande som en pipett har definitivt inget existensberättigande.

Under tre år bodde jag i Tyskland och gjorde då den iakttagelsen i jämförelsen med Sverige att allt som är mindre reglerat i Tyskland fungerar bättre i Tyskland och allt som är mindre reglerat i Sverige än i Tyskland fungerar bättre i Sverige.

Sverige har i jämförelse med Tyskland helt överlägsna telekommunikationer och detta beror förmodigen på att Sverige visserligen hade ett mycket väl fungerande "oreglerat" telemonopol som regeringe Bildt dessvärre ersatte med en reglerad pseudomarknad. I Tyskland fungerar apoteken bättre än i Sverige och i Tyskland finns inget apoteksmonopol också om apoteksverksamhet är strikt reglerad. Den är emellertid inte reglerad i så måtto att ett apotek inte kan sälja sprit receptfritt.

Det var mycket den erfarenheten som gjorde mig till en övertygad anhängare av frihet och fri marknadsekonomi. Det finns ingen naturlag som säger att en viss sak är bättre i ett visst land därför att ett visst folkslag är duktigare än ett annat. Tyskarna anses ju vara duktiga och flitiga och trots det fungerar alla områden som är mindre reglerade i Sverige än motsvarande områden i Tyskland betydligt bättre. Det bästa exemplet är telekommunikation. Det var också åren i Tyskland som fick mig att inse varför Sverige absolut inte borde gå med i EU. EU-medlemskap skulle nämligen innebära att Sveriges mycket fria utrikeshandel reglerades samt att en oerhörd byråkratisk apparat inom jordbruket skulle behöva byggas upp just efter att den till stora delar avskaffats. Och säkerligen skulle svenska politiker kunna fortsätta med sina klåfingrigheter på alla områden där de av tradition är mera klåfingriga än sina kontinentala kollegor.

Och just så har det blivit: Vi behåller alkoholpolitiken och förmyndarstaten och har inte lyckats göra EU ett skvatt mer liberalt på de områden där vi svenskar av tradition är något mer liberala.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?