tisdag, maj 23, 2006

 

Shabelle

Jag brukar ofta läsa nyheter på Shabelle. Adressen är: www.shabelle.net

Här har jag klippt en liten text som jag antar/hoppas inte skyddas av någon upphovsrätt. Shabelles redaktion finns nämligen i det laglösa Mogadishu och då får väl frågan anses åtminstone oklar.

Här kommer texten:

"Mogadishu's 11 Islamic courts, accused by the ARPCT and the United States of harboring extremists also oppose the deployment of foreign troops and have vowed to mobilise their militia against any such force in Somalia."

Det handlar om att såväl de islamistiska domstolarna som deras fiender den så kallade alliansen mot terrorism är motståndare till att den maktlösa somaliska regeringen erhåller militärt understöd från andra Sudan och Uganda.

Om inte USA är intresserat av att understödja den somaliska "regeringen" och dessutom islamisterna och somliga av deras mest bittra fiender råkar tycka samma sak i denna fråga verkar det knappast sannolikt att det blir fråga om någon militär intervention. Man måste naturligtvis också ha klart för sig att det inte är riskfritt att ge sig in i ett land där det är lika enkelt att köpa maskingevär som det är att köpa skor i Sverige.

Jag hoppas innerligen att det inte blir någon militär intervention och att Somalias "regering" förblir maktlös. Jag hoppas också att lugnet återvänder till Mogadishu och att somalierna får ägna sig åt fredliga verksamheter. I så fall är jag säker på att somalierna kan bygga upp ett blomstrande land.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?