fredag, juni 09, 2006

 

En katastrof som måste förhindras

Enligt Aftonbladet vill regeringen införa en så kallad bredbandsavgift. Å andra sidan skall den så kallade fildelningen legaliseras. Jag tycker att frågorna är komplicerade och förbehåller mig rätten att vara osäker, men någon bredbandsavgift skall vi absolut inte ha. Vad detta egentligen handlar om är att bredband och internet håller på att förvandla våra datorer till TV-apparater som är befriade från TV-licens. Alltså använder man den nu uppkomna debatten om fildelning som förevändning för att kunna införa en TV-licens som omfattar ett medium som i ökande utsträckning överför TV-sändningar.

Jag anser inte att man måste vara så värst konspiratoriskt lagd för att inse att TV-licensen håller på att göras obsolet av den tekniska utvecklingen och att den så kallade bredbandsavgiften är ett raffinerat försök att försöka rädda TV-licensen och att samtidigt verka tidsenlig och teknikbejakande.

TV-licensen är emellertid en alldeles ovanligt befängd sak som hör hemma på historiens skräphög. Dessutom frågar jag mig varför vi som inte ägnar oss åt fildelning skall försörja musiker och filmmakare. Det är ju faktiskt helt absurt.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?