torsdag, juni 15, 2006
Presentation
Sp3tt skrev om sig själv att han är:
etisk/rationell egoist: det är moraliskt riktigt och förnuftigt att leva för sin egen skull, istället för som ett offerdjur för andra.
radikalkapitalist: laissez-faire et laissez passer!
österrikare: tillhör den österrikiska nationalekonomiska skolan
nattväktare (minarkist): anser att staten bör reduceras till sina nattväktarfunktioner: polis, militär, domstolar
panarkist: om folk vill starat knäppa sekter och annat konstigt har de rätt att göra det, så länge ingen tvingas vara med. Låt problemet lösa sig självt.
immaterialrättsmotståndare
hårdrockare
Om det undgått någon läsare av denna blogg att jag är ytterst liberal skulle jag vilja klargöra att min politiska åskådning definitivt är klassiskt liberal.
Jag hittade ovanstående beskrivning på en annan blogg. Det är bloggaren sp3tt som presenterar sig. Jag har noterat att sp3tt lämnat en del kommentarer på min blogg och jag tycker att hans presentation har ett bra upplägg och jag skulle därför vilja göra en motsvarande presentation av mig själv.
Jag är rysk-ortodox gammalritualistisk kristen och hyllar alltså en altruistisk och förlåtande etik som går ut på att man skall försöka hjälpa andra och försöka överse med deras brister. Detta innebär emellertid inte att jag inte anser att brottslingar inte skall ha sina rättmätiga straff. Jag anser också att det finns det som är objektivt sett rätt och objektivt sett fel.
I likhet med sp3tt är jag en devot anhängare av fri marknadsekonomi. Jag är anhängare av fullständig och ensidig frihandel och anser att Sveriges Riksbank borde likvideras och att skulderna skulle regleras i fysiskt guld. Jag anser att den enda penningpolitiska modell som är i fullständig samklang med tanken på en fri marknadsekonomi är free-banking under guldmyntfot. Jag hatar det protektionistiska EU, men tycker att EES är acceptabelt och till och med att EES har vissa poänger.
Inom den nationalekonomiska teorin har jag tagit intryck av Adam Smith, David Ricardo, Jean-Baptiste Say som de stora och John Maynard Keynes, Ludwig von Mises, Robert Mundell och George Reisman som andra betydelsefulla tänkare som bidragit med något värdefullt. I grunden är jag anhängare av den klassiska nationalekonomin och arbetsvärdeläran och således ej österrikare. Det kan verka konstigt att jag talar om Keynes som en betydelsefull ekonom när jag samtidigt betecknar mig som laissez-faire anhängare, men detta hänger samman med att Keynes faktiskt bidrog till nationalekonomins utveckling genom att på ett oerhört begåvat sätt ifrågasätta vissa av de etablerade sanningarna. Jag skall återkomma till varför jag menar att Keynes har sina poänger. Mises beundrar jag därför att han lyckades förklara upptakten till den stora depressionen. Däremot fick Mises en hel del annat grundligt om bakfoten och grundförklaringen till hans missförstånd är att han ej accepterade den klassiska teorin. Sedan är ju faktiskt Mises' regressionsteorem så briljant att han får ha skrivit hur mycket strunt som helst. Mundell har också skrivit och påstått en hel del som är helt riktigt. Reisman har skrivit en del briljanta saker om deflation.
Däremot föraktar jag Milton Friedman grundligt. Karln är världshistoriens mest överskattade ekonom och jag kan inte anse att han skrivit en enda rad av värde. Dessutom innehåller hans böcker sakfel och rena fantasier. Möjligen är jag beredd att erkänna att Chicagoskolan har rätt då man förespråkar en jämn och svag ökning av den nominella penningmängden. Å andra sidan är just detta en av guldmyntfotens största poänger.
Jag är också principiell anhängare av tanken att ett civiliserat samhälle förutsätter att någon har den yttersta rätten att förklara vad som är rätt och fel och att det också krävs att denna organisation förfogar över de våldsresurser som krävs för att beslut skall bli effektivt. Däremot anser jag faktiskt att man kan tänka sig privata polisorganisationer. Är inte Securitas en form av polis? Jag anser också att folk skall ha rätt att beväpna sig också om denna rätt rimligen bör begränsas om staten vill vara säker på att behålla den faktiska förmågan att slutgiltigt avgöra en tvist. Folk skall absolut få ha pistoler och kanske maskingevär, men jag är tveksam till om privatpersoner bör få ha bomber och luftvärnsrobotar.
I likhet med sp3tt anser jag att man skall skilja på privatmoral och politik. Jag är stark motståndare till tobaksrökning, men lika stark anhängare av rätten att röka och tycker att tobaksreklam är mycket trevligt. Jag anser att abort är förkastligt. Samtidigt inser jag att ett abortförbud förutsätter att det allmänna medvetandet anser att abort är förkastligt. Så är inte fallet i dagens Sverige och då är det väl bättre att var och en får avgöra frågan i samråd med sitt eget samvete. Jag tycker också att folk skall få knarka, bedriva aktiv dödshjälp, prostituera sig och ägna sig åt annat som min tro förbjuder. Det som räknas som dygder av kyrkan förutsätter att handlingarna är frivilliga och därför skall naturligtvis ingen kvinna förmenas valet mellan att bli nunna, hemmafru, karriärkvinna eller prostituerad. Jag tycker också att sexköpslagen är helt befängd, inte därför att jag tycker att prostitution är berömligt utan därför att dygden förutsätter att den är frivillig.
Jag är i likhet med sp3tt motståndare till immaterialrätt också om jag inte är lika kategorisk då jag anser att man kan skapa en viss enklare immaterialrätt med hjälp av frivilliga avtal.
Inom populärmusiken är Kraftwerk mina favoriter och även om Västtyskland ej kan anses ha varit någon liberalt föregångsland inom annat än vissa begränsade områden känner jag en mycket stor dragning till Västtyskland och Kraftwerk är ingenting annat än folklore från Ruhrområdet. Jag gillar D-mark, motorvägar med fri fart, tyskt öl, tysk mat och det faktum att Västtyskland också representerar en grundlig uppgörelse med fascismen och att landet levde i ständig motsättning till det socialistiska Östtyskland och att därför uppgörelsen med fascismen var förenad med en stark anti-socialism. Dessutom utstrålar hela landet produktivitet och effektivitet. Jag kan också känna en viss sympati för 1800-talets klassiska liberaler i Storbritannien och jag skulle ge vad som helst för att få träffa Ricardo, Gladstone eller Lord Acton. London är en oerhört fascinerande stad och man känner verkligen att staden på något vis är den globala finansens centrum. Jag skulle gärna vilja besöka Hong Kong. Jag är mycket fascinerad av högklassig infrastruktur som järnvägar, motorvägar och flygplatser. Vad gäller Frankrike beundrar jag deras kombination av teknisk briljans och tilltalande estetik. Jag älskar Citroën-bilar, franska flygplan, Eiffeltornet och mycket annat franskt. Trots att jag är kristen hyser jag en viss reserverad beundran för Ayn Rand. Hon var exceptionellt begåvad och jag älskar hennes bok "Capitalism the unknown ideal" även om jag inte delar alla hennes uppfattningar. Jag har ströläst lite av Atlas Shrugged och känner sympati för hennes fascination för privata järnvägar.
Sp3tt:s blogg har följande adress.
http://sp3tt.wordpress.com/
etisk/rationell egoist: det är moraliskt riktigt och förnuftigt att leva för sin egen skull, istället för som ett offerdjur för andra.
radikalkapitalist: laissez-faire et laissez passer!
österrikare: tillhör den österrikiska nationalekonomiska skolan
nattväktare (minarkist): anser att staten bör reduceras till sina nattväktarfunktioner: polis, militär, domstolar
panarkist: om folk vill starat knäppa sekter och annat konstigt har de rätt att göra det, så länge ingen tvingas vara med. Låt problemet lösa sig självt.
immaterialrättsmotståndare
hårdrockare
Om det undgått någon läsare av denna blogg att jag är ytterst liberal skulle jag vilja klargöra att min politiska åskådning definitivt är klassiskt liberal.
Jag hittade ovanstående beskrivning på en annan blogg. Det är bloggaren sp3tt som presenterar sig. Jag har noterat att sp3tt lämnat en del kommentarer på min blogg och jag tycker att hans presentation har ett bra upplägg och jag skulle därför vilja göra en motsvarande presentation av mig själv.
Jag är rysk-ortodox gammalritualistisk kristen och hyllar alltså en altruistisk och förlåtande etik som går ut på att man skall försöka hjälpa andra och försöka överse med deras brister. Detta innebär emellertid inte att jag inte anser att brottslingar inte skall ha sina rättmätiga straff. Jag anser också att det finns det som är objektivt sett rätt och objektivt sett fel.
I likhet med sp3tt är jag en devot anhängare av fri marknadsekonomi. Jag är anhängare av fullständig och ensidig frihandel och anser att Sveriges Riksbank borde likvideras och att skulderna skulle regleras i fysiskt guld. Jag anser att den enda penningpolitiska modell som är i fullständig samklang med tanken på en fri marknadsekonomi är free-banking under guldmyntfot. Jag hatar det protektionistiska EU, men tycker att EES är acceptabelt och till och med att EES har vissa poänger.
Inom den nationalekonomiska teorin har jag tagit intryck av Adam Smith, David Ricardo, Jean-Baptiste Say som de stora och John Maynard Keynes, Ludwig von Mises, Robert Mundell och George Reisman som andra betydelsefulla tänkare som bidragit med något värdefullt. I grunden är jag anhängare av den klassiska nationalekonomin och arbetsvärdeläran och således ej österrikare. Det kan verka konstigt att jag talar om Keynes som en betydelsefull ekonom när jag samtidigt betecknar mig som laissez-faire anhängare, men detta hänger samman med att Keynes faktiskt bidrog till nationalekonomins utveckling genom att på ett oerhört begåvat sätt ifrågasätta vissa av de etablerade sanningarna. Jag skall återkomma till varför jag menar att Keynes har sina poänger. Mises beundrar jag därför att han lyckades förklara upptakten till den stora depressionen. Däremot fick Mises en hel del annat grundligt om bakfoten och grundförklaringen till hans missförstånd är att han ej accepterade den klassiska teorin. Sedan är ju faktiskt Mises' regressionsteorem så briljant att han får ha skrivit hur mycket strunt som helst. Mundell har också skrivit och påstått en hel del som är helt riktigt. Reisman har skrivit en del briljanta saker om deflation.
Däremot föraktar jag Milton Friedman grundligt. Karln är världshistoriens mest överskattade ekonom och jag kan inte anse att han skrivit en enda rad av värde. Dessutom innehåller hans böcker sakfel och rena fantasier. Möjligen är jag beredd att erkänna att Chicagoskolan har rätt då man förespråkar en jämn och svag ökning av den nominella penningmängden. Å andra sidan är just detta en av guldmyntfotens största poänger.
Jag är också principiell anhängare av tanken att ett civiliserat samhälle förutsätter att någon har den yttersta rätten att förklara vad som är rätt och fel och att det också krävs att denna organisation förfogar över de våldsresurser som krävs för att beslut skall bli effektivt. Däremot anser jag faktiskt att man kan tänka sig privata polisorganisationer. Är inte Securitas en form av polis? Jag anser också att folk skall ha rätt att beväpna sig också om denna rätt rimligen bör begränsas om staten vill vara säker på att behålla den faktiska förmågan att slutgiltigt avgöra en tvist. Folk skall absolut få ha pistoler och kanske maskingevär, men jag är tveksam till om privatpersoner bör få ha bomber och luftvärnsrobotar.
I likhet med sp3tt anser jag att man skall skilja på privatmoral och politik. Jag är stark motståndare till tobaksrökning, men lika stark anhängare av rätten att röka och tycker att tobaksreklam är mycket trevligt. Jag anser att abort är förkastligt. Samtidigt inser jag att ett abortförbud förutsätter att det allmänna medvetandet anser att abort är förkastligt. Så är inte fallet i dagens Sverige och då är det väl bättre att var och en får avgöra frågan i samråd med sitt eget samvete. Jag tycker också att folk skall få knarka, bedriva aktiv dödshjälp, prostituera sig och ägna sig åt annat som min tro förbjuder. Det som räknas som dygder av kyrkan förutsätter att handlingarna är frivilliga och därför skall naturligtvis ingen kvinna förmenas valet mellan att bli nunna, hemmafru, karriärkvinna eller prostituerad. Jag tycker också att sexköpslagen är helt befängd, inte därför att jag tycker att prostitution är berömligt utan därför att dygden förutsätter att den är frivillig.
Jag är i likhet med sp3tt motståndare till immaterialrätt också om jag inte är lika kategorisk då jag anser att man kan skapa en viss enklare immaterialrätt med hjälp av frivilliga avtal.
Inom populärmusiken är Kraftwerk mina favoriter och även om Västtyskland ej kan anses ha varit någon liberalt föregångsland inom annat än vissa begränsade områden känner jag en mycket stor dragning till Västtyskland och Kraftwerk är ingenting annat än folklore från Ruhrområdet. Jag gillar D-mark, motorvägar med fri fart, tyskt öl, tysk mat och det faktum att Västtyskland också representerar en grundlig uppgörelse med fascismen och att landet levde i ständig motsättning till det socialistiska Östtyskland och att därför uppgörelsen med fascismen var förenad med en stark anti-socialism. Dessutom utstrålar hela landet produktivitet och effektivitet. Jag kan också känna en viss sympati för 1800-talets klassiska liberaler i Storbritannien och jag skulle ge vad som helst för att få träffa Ricardo, Gladstone eller Lord Acton. London är en oerhört fascinerande stad och man känner verkligen att staden på något vis är den globala finansens centrum. Jag skulle gärna vilja besöka Hong Kong. Jag är mycket fascinerad av högklassig infrastruktur som järnvägar, motorvägar och flygplatser. Vad gäller Frankrike beundrar jag deras kombination av teknisk briljans och tilltalande estetik. Jag älskar Citroën-bilar, franska flygplan, Eiffeltornet och mycket annat franskt. Trots att jag är kristen hyser jag en viss reserverad beundran för Ayn Rand. Hon var exceptionellt begåvad och jag älskar hennes bok "Capitalism the unknown ideal" även om jag inte delar alla hennes uppfattningar. Jag har ströläst lite av Atlas Shrugged och känner sympati för hennes fascination för privata järnvägar.
Sp3tt:s blogg har följande adress.
http://sp3tt.wordpress.com/
Comments:
<< Home
Eftersom du är jurist kanske det kan vara av intresse för dig att veta att jag planerar att skriva en text som skall behandla begreppet "statligt våldsmonopol".
Jag är inte anarkist, men jag menar att det är fel att tala om ett statligt våldsmonopol. Texten kommer att röra sig över ämnesområdena juridik och politisk filosofi.
Skicka en kommentar
<< Home