onsdag, juli 19, 2006

 

Bra exempel

I föregående text skrev jag att jag inte bara anser att ett samhälle behöver negativ frihet, utan att ett samhälle i vissa fall till och med behöver inskränka den negativa friheten. Visserligen anser jag att grundpremissen skall vara negativ frihet, men understundom kan somligas utövande av negativ frihet allvarligt kollidera med något överordnat värde.

Jag skulle vilja ge mina läsare ett utmärkt exempel på hur man i Lettland gjort inskränkningar i den negativa friheten och jag anser att man inskränkt den på goda grunder. Läs mer på följande länk:

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13248203.asp

Jag är fortfarande mycket intresserad av att få fler förslag om vad jag skall skriva om. Ös på!

Comments:
OK. Du skall få som du vill. Innan dess tänkte jag emellertid författa en liten text som försöker förklara varför man kan vara anhängare av inskränkningar i den negativa friheten och likväl med gott samvete kan kalla sig liberal.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?