torsdag, augusti 24, 2006

 

Fri rörlighet är bra

Dagens Nyheter rapporterar om hur Storbritannien gynnats av arbetskraftsinvandring från framför allt Polen på följande länk.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=567420&rss=2240

Den brittiska ekonomin tycks växa i hög takt och lockar till sig alltfler invandrare från övriga EU och samtidigt uppvisar Storbritannien - med mina mätmetoder - den lägsta inflationstakten i Europa. Detta innebär också att tesen att låg inflation inte kan uppnås utan hög arbetslöshet motsägs av empirin. Att Västtyskland 1956 hade en deflationstakt på 2,3% och att samtidigt en akut arbetskraftsbrist rådde motsäger också denna hypotes.

Sverigedemokrater vill gärna hävda att våra problem med arbetslöshet beror på invandring och att problemen kan lindras genom en "ansvarsfull" invandringspolitik som sätter svenska intressen främst. Sanningen är väl snarare att den mycket begränsade invandringen från Polen och de baltiska länderna till Sverige - trots vidöppna gränser - bevisar att någonting är fel i Sverige.

Istället för att oroa oss över okontrollerad invandring borde vi fråga oss varför inte fler vill hit.

Comments:
Kristen libertarian eler inte vet jag inte, men jag tror att olika kulturer kan leva fridsamt sida vid sida. Jag gillar också ghetto-tanken, eftersom ghettot är en plats där en främmande kultur kan frodas och tycker absolut inte att alla invandrare skall försvenskas. Det räcker om de respekterar våra lagar - nåja, en del av våra lagar är ju rätt korkade - och beter sig allmänt hyfsat. För att undvika horder av främmande folk räcker det om man har samma bestämmelser som gäller invandrare från Polen, det vill säga de skall kunna göra gällande att de inte kommer att utgöra någon ekonomisk belastning för de i Sverige redan boende.

Jag gillar till och med invandrartäta områden och är säker på att dessa skulle blomstra i alla avseenden om det inte vore för att vi hade en felaktig ekonomisk politik.

Vitlök är coolt och svartskallarna förser oss med snabbmat och mycket annat gott. Det finns också en hel del snygga svartskallebrudar vi kan glädja oss åt.

I detta avseende är jag nog närmast libertarian och jag tycker också att det är en aptitlig tanke ur kristen synvinkel att erbjuda främmande människor en fristad.

Om de kommer hit av ekonomiska skäl bryr jag mig inte om; jag skulle också kunna tänka mig att emigrera av ekonomiska skäl. Många svenskar jobbar redan idag i Storbritannien.

Om Sverige vore lika tättbefolkat som Nordrhein-Westfalen skulle Sverige ha 450 miljoner invånare.
 
Det är en överdrift att säga att jag vill vi skall ha kristna lagar. Däremot anser jag att den nyliberala tanken om att man skall få göra precis vad man vill så länge man inte kränker någon annans liv, frihet och egendom är något förenklad. Man kan störa andra människor å det grövsta utan att kränka dessa rättigheter. Detta skall emellertid ej förstås som att jag underkänner tanken att sådana rättigheter existerar. De existerar men skall utövas och balanseras inom de ramar som det kristna kulturarvet uppställer.

I Dubai är motsvarande kulturarv muhammedanskt och därför kanske det är naturligt att det finns alkoholrestriktioner i Dubai liksom att det är förbjudet med söndagsöppna butiker i Bayern. Däremot kan både Dubai och Bayern ha en i grunden liberal samhällsordning.

Radikala muslimer som kapar flygplan och liknande respekterar uppenbarligen ingenting och sådant slödder skall straffas och jag är inte heller främmande för kroppslig bestraffning. Däremot behöver det inte alls vara problematiskt att leva sida vid sida med måttfulla muslimer, även om deras kultur skiljer sig från vår och jag i många avseenden betraktar vår kultur som överlägsen deras. Ett grundproblem med islam är att islam är en politisk religion, vilket kristendomen inte är. (Att sedan kristendomen missbrukats för politiska syften är en annan femma.)I praktiken spelar detta knappast någon roll. Om min granne inte äter fläskkotletter och inte dricker snaps och går till en moské då och då är inget som stör mig annat än att jag hellre såg att han gick till en ortodox kyrka.

Det stämmer att jag vill att det kristna kulturarvet skall ges en "rådgivande" roll för samhället och att jag därför är emot att legalisera exempelvis månggifte.

Å andra sidan är de flesta muhammedaner endast gifta med en enda kvinna. Rent aritmetiska fakta gör ju detta nödvändigt.

Så länge muslimer inte ägnar sig åt terrorism kan till och med islam vara någonting positivt eftersom deras kod om rätt och fel uppvisar stora likheter med kristendomen.

Att tänka sig att muslimer vill upprätta ett islamiskt samhälle i Sverige är tveksamt eftersom jag tror att de flesta uppskattar ett friare samhälle och att detta är en anledning till att de sökt sig hit.

Precis som det finns alltfrån schartauaner till KG Hammar i Svenska Kyrkan (som jag föraktar) finns det alla typer av muslimer och det är inga problem att bo granne med muslimer.

Om jag får välja mellan en hårdrockare och en muslim som granne väljer jag muslimen, inte minst med tanke på mina öron.
 
Givetvis tillåter ortodoxa kyrkan fläskkött och snaps. Kanhända uttryckte jag mig slarvigt tidigare och för att omöjliggöra missförstånd på denna punkt publicerar jag detta klargörande.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?