lördag, september 23, 2006

 

Oktoberfest i Riga?

7 oktober skall det hållas val i Lettland. Jag hoppas att det lilla utträdesförespråkande partiet EIROSKEPTIKI skall göra ett elegant tigerhopp och ta sig in i det lettiska parlamentet. Hur det kommer att gå för dem har jag ingen aning om, men i juni 2004 - en dryg månad efter att Lettland gått med i EU - fick partiet 0,95% i valen till europaparlamentet. I mars 2005 fick partiet ungefär 12% i valen till Rigas stadsparlament. Detta tyder på att partiet befinner sig i medvind och det står redan nu helt klart att partiets EU-fientliga hållning går hem hos de EU-skeptiska letterna.

Då hör det till saken att EU-motståndet inte är särskilt framträdande i Riga om man jämför med andra delar av landet. Jag har glömt namnet på staden men det finns en ganska stor stad där man 2003 röstade nej till medlemskapet och tar man valdeltagandet i beaktande röstade endast 40% av de röstberättigade ja till EU 2003. Visserligen röstade med samma räknemetod endast 20% mot medlemskapet, men om EIROSKEPTIKI kan mobilisera dessa 20% och göra dem till kärnan i en folklig rörelse mot EU kan vad som helst hända.

Enligt opinionsundersökningar lär endast någonstans mellan 25 och 30% av befolkningen numera vara uttryckligen för medlemskapet och detta betyder att en omröstning om ett eventuellt utträde mycket väl skulle vinnas av utträdesförespråkarna. Jag är dessutom helt säker på att man skulle kunna få ner antalet uttryckliga anhängare av medlemskapet till betydligt lägre siffror om man hade kunskaper om vad jag brukar kalla EES-alternativet.

Vi får se, men det kan bli såväl lettisk som bayersk oktoberfest i år. Jag för min del avser göra en resa till Rumänien i oktober månad så jag kommer inte att kunna kommentera de lettiska valen.

Om Lettland skulle göra det omöjliga tror jag inte att ett svenskt utträde är orealistiskt.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?