söndag, december 24, 2006

 

Eurons svanesång



Ovan ser ni en graf som avspeglar Eurons styrka gentemot kronan. Ju högre upp den röda linjen befinner sig desto starkare är euron och ju svagare är kronan. Som ni ser har euron fallit från cirka 9,50 kronor till runt 9,00 kronor. Sedan vill jag gärna påpeka att det kan vara så att den dag det blir uppenbart att Riksbanken kan bli tvingad att sänka styrräntorna för att undvika deflation kan detta mycket väl utlösa ett säljtryck riktat mot kronan, vilket i så fall kommer att få kronans kurs att rasa tack vare en ansvarsfull penningpolitik. Av det skälet menar jag att man skall tolka grafen ovan med en viss försiktighet, men den mycket mer tillförlitliga Big Mac-modellen indikerar att inflationstakten i Tyskland är högre än i Sverige. I Tyskland har priset på en Big Mac nämligen höjts från €2,95 till €2,99 under det gångna året samtidigt som den restaurang jag använder mig av för min statistik rörande Sverige faktiskt har sänkt priset från 33 kronor till 32 kronor.

Vi får se vad som händer men jag vill här önska riksbankschefen ett riktigt gott nytt år. Eftersom jag är ortodox firar jag Vår Herres Guds och Frälsares Jesu Kristi Födelsedag den 7 januari och av det skälet undviker jag att önska God Jul och hoppas att ingen uppfattar det som oförskämt.


Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?