söndag, maj 06, 2007

 

Vive la France!


Enligt Svenska Dagbladet blir det en stabil motståndare till turkiskt EU-medlemskap som får åka Citroën SM Presidentielle och bo i Elyséepalatset. Nicolas Sarkozy ser nämligen ut att vinna de franska presidentvalen. Läs mer på följande länkar.
http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_15367882.asp
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=647116
Enligt vad jag kan förstå finns det bara en enda punkt i Nicolas Sarkozys program som vinner mitt uttryckliga gillande. Å andra sidan är det av mycket avgörande betydelse för oss som hoppas på ett svenskt EU-utträde att Turkiet inte beviljas medlemskap i EU. Från tysk sida har man nämligen pekat på möjligheten att göra Turkiet till medlem av EES samtidigt som dörren in i EU skulle hållas fortsatt stängd.
På detta sätt kan EU förhoppningsvis ordna sitt förhållande med Ryssland och i stort sett vilket annat land som helst. Om EES får fler och ekonomiskt tunga medlemmar utanför EU (samtliga EU-medlemmar är med i EES) kan nämligen inte motståndarna till ett svenskt utträde anföra att en tillvaro utanför EU är en tillvaro utan ett rättsligt reglerat förhållande till den ekonomiska supermakten EU. De kan heller inte anföra att EES-avtalet är instabilt och troligen kommer att upplösas.
Alltså blir det en skål i äkta fransk champagne och ett jättelikt "Vive la France" i afton hemma hos mig. Tyvärr vill jag inte slösa bort min fina champagne så det hela måste förstås som ett bildligt uttryck. Däremot skall jag nog hälla i mig en Champis. Tyvärr har jag inget att spetsa med, men en dag som denna lär humöret vara på topp även utan starkvaror.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?