onsdag, juni 27, 2007

 

Citroën SM


Jag brukar sällan skriva om något annat än ekonomi och ekonomisk politik. Allra minst brukar jag skriva något mera personligt. Ibland gör tillåter jag mig emellertid undantag från grundregeln och förra veckan skrev jag om religion. Jag lovade dessutom att återkomma med ytterligare en religiös text, men dessvärre har detta löfte ännu inte infriats.
Idag tänkte jag skriva litet om den enligt min mening snyggaste bil som någonsin serietillverkats. Man kan visserligen mena att Citroën DS är ännu vackrare än den ovan avbildade Citroën SM, men SM har något som DS inte har. SM har bland annat en kraftfull Maserati-motor och utstrålar lyx på ett sätt ingen annan bil kommer i närheten av. SM är helt enkelt, till skillnad från DS, aningen brackig, men samtidigt är den brackig på ett förfinat och smakfullt sätt. Dessutom måste det ses som oöverträffat originellt att på basis av den något slöa, men oerhört komfortabla DS, försöka skapa en sportvagn med italienska noter. Kombinationen av långsamt vaggande fjädringsrörelser och ilsket rytande Maserati-maskin är helt enkelt oslagbart kontrapunktisk.
Citroën SM presenterades i mars 1970 och tillverkades fram till maj 1975. Till vagnens brister hörde att motorn inte var färdigutvecklad och därför oerhört opålitlig. Man kan också hävda att de från DS härstammande bromsarna var något klena för att hantera den ganska tunga SM vid upprepade, kraftiga inbromsningar. Till dess stora förtjänster hör exceptionell kursstabilitet och, tack vare hydropneumatisk fjädring, fulländad komfort. Här märks det nära släktskapet med DS. En annan intressant aspekt är att man, trots en ganska liten motor och tämligen hög fordonsvikt, med hjälp av god aerodynamik, lyckades ge SM hög toppfart. Inte för inte kallades SM, eller Sa Majesté, Autobahns drottning. Fram till 1985 var Citroën SM också den snabbaste framhjulsdrivna bil som någonsin serietillverkats.
Citroen SM var 4893 mm lång, 1836 mm bred och 1326 mm hög. Axelavståndet uppgick till 2950 mm, motorn var en V6:a från Maserati med en slagvolym på 2,67 liter och en effekt på 170 hk/178 hk för injectionmodellen. Växellådan var femstegad och bilen framhjulsdriven. Toppfarten uppgick till 218 km/h för förgasarvarianten och 226 km/h för injectionmodellen. Eftersom SM vägde hela 1450 kg. måste toppfarten i relation till motorns slagvolym anses för tiden sensationell.
Sist men inte minst: När den futuristiska och extravaganta SM presenterades 1970 kunde man fortfarande köpa en splitt ny Volvo Amazon!

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?