onsdag, november 21, 2007

 

Avgjort bättre än sin efterträdare


Låt mig till att börja med göra helt klart att jag inte tror på tanken om den vite mannens överlägsenhet och att jag anser att kolonialismen var moraliskt förkastlig därför att den inte byggde på frivillighet och ömsesidig respekt. Jag är också helt medveten om att den nu bortgångne Ian Smith var en produkt av brittisk kolonialism och att han möjligen hade rasistiska föreställningar om den vite mannens överlägsenhet. Jag håller det också för fullt möjligt att hans motvilja mot att ge dåvarande Rhodesias svarta befolkning politiska rättigheter bidrog till att förvärra en konflikt som måhända hade kunnat biläggas på ett sätt som hade varit bättre för såväl Rhodesias vita som svarta befolkning.
Icke desto mindre var det Rhodesia Ian Smith lämnade efter sig en veritabel kornbod vars valuta handlades 1:1 mot brittiska pund. I dagens Zimbabwe har produktionen av jordbruksvaror kollapsat och det råder hyperinflation och varubrist. Många svälter.
Läs mer om den nyligen bortgångne Ian Smith på följande länk.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_613171.svd
Det finns anledning att inte förfalla till omvänd rasism och tala illa om Ian Smith och väl om Robert Mugabe, därför att den senare är svart. Robert Mugabe är ingenting annat än en skurk. Måhända var Ian Smith det också, men i skurkligan har han definitivt sin överman i Robert Mugabe.

Comments:
Håller helt med, tyvärr saknar Afrika tradition och erfarenhet av statsbildningar över bynivå... Tyvärr kommer nog utvecklingen i Sydafrika att likna den i Rhodesia när den vita utbildade och kultiverade klassen lämnar landet.
 
Jag är inte lika pessimistisk vad gäller Sydafrika. Vi får väl se.

Vad gäller statsbildningar på bynivå, lär dessa knappast vara värre än Mugabes fruktansvärda vanstyre.

För mig hade Mugabe gärna fått vara byhövding i en by där bara han bodde........
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?