onsdag, mars 05, 2008

 

Knäppgökar

I Svenska Dagbladet finns en annons där ett antal personer kräver att statsminister Fredrik Reinfeldt byts ut. Läs annonsen på följande länk.

http://www.svd.se/multimedia/archive/00284/L_s_annonsen_fr_n_d_284067a.pdf

Jag har sällan läst något mera korkat. Visserligen tror jag att sannolikheten för en borgerlig valseger 2010 är mycket liten och jag är också av den meningen att regeringens största misstag är att den är så oerhört mån om goda statsfinanser istället för att genomföra skattesänkningar som dels skulle öka tillväxten och dels göra regeringen mera populär, men jag vänder mig mot annonsörernas eländesprofetior. Sveriges ekonomi går som ett tåg och någon kris är absolut inte i antågande, vilket annonsörerna hade vetat om de gjort sig besväret att läsa min utmärkta blogg.

Jag tror att socialdemokraterna kommer att behöva såväl miljöpartiets som vänsterpartiets stöd för att kunna bilda regering 2010 och skulle inte vara förvånad om miljöpartiet i efterhand kommer att tvingas konstatera att omsvängningen i EU-vänlig riktning var ett förödande misstag. Jag är också ganska säker på att den nya regeringen 2010 kommer att få vidkännas en mycket dramatisk nedgång i opinionssiffrorna så snart den tillträtt.

Den nuvarande rgeringen skulle genom att genomföra kännbara skattesänkningar strax före valet 2010 nog kunna köpa sig fyra år till och jag ser inga skäl att inte göra det.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?