fredag, juli 18, 2008

 

Bygg om E20 till en riktig motorväg

Det talas och har talats en hel del om att bygga om E20 genom Västergötland till motorväg, alternativt så kallad fyrfältsväg. Enligt min bestämda uppfattning finns det inga skäl attt snåla om man beslutar sig för att bygga en motorväg och av snålhet nöja sig med en så kallad fyrfältsväg. Att bygga en fyrfältsväg kostar redan det enorma summor och har man bestämt sig för att lägga ut så stora summor kan man lika gärna "löpa linan ut".

Vad krävs för att man skall kunna tala om en "riktig" motorväg? Jag anser att det krävs att vägen i fråga om bredd, fria siktsträckor, vägrenar för havererade fordon och svaga kurvor håller lika hög klass som E20 genom södra Halland. Dessutom bör mitträckena vara minst lika kraftiga och stryktåliga som de klenaste av dem som enligt lag är tillåtna på tyska motorvägar. I så fall är det fråga om en riktig motorväg.

Ett annat sätt att uttrycka saken är att en riktig motorväg bör hålla ungefär samma klass som motorvägen mellan Bukarest och Constanta. Varför skall Sverige ha sämre motorvägar än Rumänien? Är vi så fattiga att vi inte har råd med riktiga motorvägar och är inte risken att vi blir fattiga större om vi inte har ordentliga vägar?

Bilden ovan föreställer motorvägen mellan Bukarest och Constanta. Rumänien är EU:s näst fattigaste land. Av EU-länderna är endast Bulgarien fattigare.

Comments:
Ser ut som en riktigt trevlig motorväg på bilden - var i Spanien och Portugal 2005, det såg ut sådär också ungefär.

På några ställen (bla när man åkte genom bergen) var dock kurvradierna betydligt mindre - uppskattningsvis 400-500 m (men det var rätt härligt och det var inga farliga kurvor). Kommer inte ihåg vad gränsen var, men vi inkl många andra körde 130+ (härligt "sug" i sidled)

Även i detta fall visar Vägverket också verkligen sin idioti, då dom sätter hastighetsgränser utifrån "komfort" också

För kurvor gäller att dom begränsar efter ca 1,5 m/s² (detta motsvarar en riktigt mesig körning) - bl a pga detta har vi 90-gräns hela vägen ut från Stockholm till Södertälje, vilket är en 6-filig motorväg.

Våra svenska motorvägar håller ju ganska bra standard också - dock som du tidigare skrev om, vad har dom emot "riktiga" mitträcken?
"hopprepen" (vajerräckena) är dessutom farliga för motorcyklister.

Istället för att slänga bort pengar på idiot-projekt som Förbifart Stockholm så kunde dom förbättra befintliga vägar
 
Just komfortaspekten är farlig, eftersom den leder till ouppmärksamma förare. Jag tycker att det kan vara stressigt att köra på autobahn, men detta är ju en poäng ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Om du vill elda på riktigt ordentligt rekommenderar jag verkligen Bukarest-Constanta. 130-gränsen är tämligen teoretisk och en tysk bekant berättade hur han hela tiden blev frånåkt av nyrika rumäner när han sölade i 170!

Jag har aldrig kört eller åkt Bukarest-Constanta, men min tyske bekant anser att vägens standard är närmast surrealistisk i det fattiga Rumänien. Å andra sidan är det eländiga och livsfarliga vägar i norra Rumänien. Där har jag däremot rest med buss till Brasov och sedan fortsatt med buss till Braila och vidare till Tulceatrakten.

Man kan tycka att Rumänien borde ha andra prioriteter än tjusiga motorvägar, men jag anser faktiskt att det fattiga Rumänien gör rätt. Där finns billig arbetskraft som vill ha jobb. Satsa då på sådant som ger ett effektivt näringsliv och drar till sig internationella storföretag med feta plånböcker. Detta gäller i all synnerhet om motorvägar kan byggas till en låg kostnad på grund av billig arbetskraft.

Rumänien har fördelaktiga skatteregler, ganska stabil valuta och satsar stenhårt på motorvägar.

Jag tror att deras strategi att locka till sig stora rika företag kommer att lyckas och att landet kommer att vara rikt om 40-50 år.

Redan nu håller NOKIA på att bygga en jättefabrik i norra Rumänien. Fler sådana jättekoncerner kommer att driva upp lönenivån i det fattiga Rumänien.

Då kan rumänerna köpa fina bilar, rösta för fri fart och så vidare.
 
Just det, "slökörning" kan ju även vara farlig.

Men vad som är så förjävligt är när dom t o m sätter hastighetsgränser lite efter "egen smak" - bara för vv-gubbarna gillar att åka mjukt ska dom tvinga andra att göra det genom att ha extra låga hastighetsbegränsningar i kurvor. Där kan dom inte ens skylla på säkerheten längre.

- Jo rumänien är nog på uppgång, låter lite komiskt hur man kan "söla" i 170 (möjligen glädjemätare i bilen - men ändå)
 
Om du vill uppleva något kul rekommenderar jag "Schweizer Strasse" eller Bundesstrasse 27 från Stuttgart mot Basel.

Bundesstrasse 27 är ingen motorväg, men bitvis är den mötesfri motortrafikled med fri hastighet. Detta är en raritet.

Vägen kan jämföras med gamla Bergbanan på Liseberg med snäva kurvor och vinglande sträckning. Det är ju faktiskt så att 130 km/h som grundregel är högsta rekommenderade hastighet, varför alltså fri hastighet inte behöver innebära att en väg lämpar sig för högre hastigheter än 130 för att det skall råda fri hastighet.

Detta är en verkligt rolig väg, eftersom de flesta vägar med fri hastighet är så raka att det blir tråkigt.

Apropå att söla i 170 vill jag återge vad en tysk bekant svarade på frågan om han brukar köra fort.

"Nej, min fru avskyr fortkörning så jag kör inte fortare än 200!".
 
Jag menade ringlande sträckning.
 
- Jo det var lite det jag tänkte på också - det är ju kul men raka vägar där man kan kör riktigt fort. Men kurvor är härliga.

Även där har ju Snigel-verket (Vägverket) ju sett till att paja kör/åkglädjen riktigt effektivt.

LOL - den var kul, 200 km/h är ju inte ens imponerande för en tysk :-)


Då kan man kontra med detta - hehe

http://airheaded.wordpress.com/2007/10/01/stillastaende-trafik-sura-uppstotningar-och-tobakskris/
 
Det var jag som skrev inlägget ovan också - råkade trycka "anonym" av misstag
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?