fredag, juli 18, 2008
In Deutschland ist das ganz normal!
Här kommer en trevlig video med olaglig fortkörning på svensk motorväg. Jag uppmanar ingen till lagbrott och anser att föraren inte borde ha överträtt rådande hastighetsbegränsning på vägen med mötande trafik, ens om det hade varit tillåtet. Motsatsvis av det föregående antyds att jag inte anser att föraren i och för sig höll högre hastighet på motorvägen än att detta var förenligt med tillbörlig försiktighet. På vissa partier hade han utan tvekan kunnat köra väsentligt fortare utan att vara vårdslös.
Här finns den trevliga videon.
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
Jag säger som en tysk vän sade när en svensk vän tyskens närvaro "skröt" om sina fortkörningsbravader. "- In Deutschland ist das ganz normal!" Ja, i Tyskland är detta normalt och det borde vara tillåtet att köra fort också i Sverige givet att man iakttar den särskilda omsorg som bör vara förenad med att köra fort.
Bortsett från att jag menar att nu gällande hastighetsbegränsningar på vägar med mötande trafik i normalfallet är motiverade och att jag ställer mig mycket tveksam till framfarten på icke motorvägen, anser jag att körningen på motorvägen var helt inom ramen av vad som följer av de allmänna bestämmelserna om anpassad hastighet.
Här finns den trevliga videon.
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
Jag säger som en tysk vän sade när en svensk vän tyskens närvaro "skröt" om sina fortkörningsbravader. "- In Deutschland ist das ganz normal!" Ja, i Tyskland är detta normalt och det borde vara tillåtet att köra fort också i Sverige givet att man iakttar den särskilda omsorg som bör vara förenad med att köra fort.
Bortsett från att jag menar att nu gällande hastighetsbegränsningar på vägar med mötande trafik i normalfallet är motiverade och att jag ställer mig mycket tveksam till framfarten på icke motorvägen, anser jag att körningen på motorvägen var helt inom ramen av vad som följer av de allmänna bestämmelserna om anpassad hastighet.
Comments:
<< Home
Håller med om att föraren gjorde ett dumt val som åkte av till vägen med mötande trafik. Speciellt eftersom anledningen var att han tyckte det kändes osäkert att köra om bilar i hög fart på motorvägen.
Om du kollar så har ju bilen begränsad acceleration och lägg t ex märke till hur lång tid det tar att få upp farten från 149 till 195 igen efter han släppte gasen när vi passerade långtradaren. Eftersom vi passerade många bilar - blev inte snittfarten särskilt bra i jämförelse med maxfarten.
Det ända man får passa sig är om 2 eller flera bilar ligger nära varandra eller ännu värre om en bil ligger nära en lastbil, för att nån kan påbörja en omkörning och bara svänga över i vänsterfilen i 90 km/h - det händer oftare än man tror. Likadant får man ta det försiktigt vid påfarter då nån kan svänga över i vänsterfilen för att släppa på någon från påfarten (folk är grymt dåliga på att använda backspegelarna här i Sverige). I dom flesta fall under vår åk-tur var det dock "ensamma" bilar (så långt avstånd mellan bilarna att det inte finns nån risk för att någon påbörjar omkörning)
En tysk hade nog inte varit imponerad av denna körning, men det roliga var när jag visade det för en av mina kompisar som känner en som håller på med streetracing (han har bl a kört Stockholm-Göteborg på 2 tim 54 min inklusive tank-stopp) "jag har ju åkt fortare på Älvsjö-rakan" (han tyckte dessutom också att föraren "feg-körde", som saktade in bara vi såg en bil, nästan).
För mig var det dock häftigt att få åka 200+ för första gången med bil, även om vi bara höll det under några få sekunder. Han körde ändå betydligt bättre än tidigare förare jag åkt med.
Om du kollar så har ju bilen begränsad acceleration och lägg t ex märke till hur lång tid det tar att få upp farten från 149 till 195 igen efter han släppte gasen när vi passerade långtradaren. Eftersom vi passerade många bilar - blev inte snittfarten särskilt bra i jämförelse med maxfarten.
Det ända man får passa sig är om 2 eller flera bilar ligger nära varandra eller ännu värre om en bil ligger nära en lastbil, för att nån kan påbörja en omkörning och bara svänga över i vänsterfilen i 90 km/h - det händer oftare än man tror. Likadant får man ta det försiktigt vid påfarter då nån kan svänga över i vänsterfilen för att släppa på någon från påfarten (folk är grymt dåliga på att använda backspegelarna här i Sverige). I dom flesta fall under vår åk-tur var det dock "ensamma" bilar (så långt avstånd mellan bilarna att det inte finns nån risk för att någon påbörjar omkörning)
En tysk hade nog inte varit imponerad av denna körning, men det roliga var när jag visade det för en av mina kompisar som känner en som håller på med streetracing (han har bl a kört Stockholm-Göteborg på 2 tim 54 min inklusive tank-stopp) "jag har ju åkt fortare på Älvsjö-rakan" (han tyckte dessutom också att föraren "feg-körde", som saktade in bara vi såg en bil, nästan).
För mig var det dock häftigt att få åka 200+ för första gången med bil, även om vi bara höll det under några få sekunder. Han körde ändå betydligt bättre än tidigare förare jag åkt med.
Jag tyckte att videon var bra därför att hastigheten på motorväg höll sig helt enligt de ramar som följer av vägtrafikförordningen 3:14.
Om det finns två bilar ganska tätt in på varandra i höger körfält bör man sakta ned, eftersom det bakre av de två kan skära ut i vänsterfilen i låg hastighet.
Men i fallet med den vita skåpbilen menar jag att föraren kunnat köra förbi snabbare utan risk.
Jag tycker som du att dessa farter känns rätt på motorväg, eftersom de är tillräckliga för att man skall vara totalt fokuserad på bilkörningen. Man behöver sällan mer än 180 km/h för att komma dithän och därför tycker jag också att vissa typer av extrema fortkörningar man kan se i Tyskland är mycket tveksamma och dessutom onödiga, eftersom man inte behöver köra i 280 km/h för att vara totalt fokuserad.
Jag har dock sett Christine Surer köra 250 km/h på autobahn utan att hota trafiksäkerheten och hon är uppenbart ytterst skicklig, trots att hon är kvinna.
Om det finns två bilar ganska tätt in på varandra i höger körfält bör man sakta ned, eftersom det bakre av de två kan skära ut i vänsterfilen i låg hastighet.
Men i fallet med den vita skåpbilen menar jag att föraren kunnat köra förbi snabbare utan risk.
Jag tycker som du att dessa farter känns rätt på motorväg, eftersom de är tillräckliga för att man skall vara totalt fokuserad på bilkörningen. Man behöver sällan mer än 180 km/h för att komma dithän och därför tycker jag också att vissa typer av extrema fortkörningar man kan se i Tyskland är mycket tveksamma och dessutom onödiga, eftersom man inte behöver köra i 280 km/h för att vara totalt fokuserad.
Jag har dock sett Christine Surer köra 250 km/h på autobahn utan att hota trafiksäkerheten och hon är uppenbart ytterst skicklig, trots att hon är kvinna.
Christine Saurer menade jag förstås. Christine är en välkänd schweizisk fotomodell och framgångsrik racerbilsförarinna.
Dessutom tycktes hon mena att mer än 250 km/h skulle vara förbehållet racingbanorna.
Det tycker jag också och är mycket tveksam till om man under några omständigheter alls kan köra fortare än 250 km/h på allmän väg. 200 km/h kan dock vara försvarligt under vissa omständigheter och i det här fallet var det enligt min mening inte vårdslöst att köra 200 km/h där det gjordes.
Dessutom tycktes hon mena att mer än 250 km/h skulle vara förbehållet racingbanorna.
Det tycker jag också och är mycket tveksam till om man under några omständigheter alls kan köra fortare än 250 km/h på allmän väg. 200 km/h kan dock vara försvarligt under vissa omständigheter och i det här fallet var det enligt min mening inte vårdslöst att köra 200 km/h där det gjordes.
"Onödiga fortkörningar" - det beror väl på om man gillar att åka fort. Man kör väl inte fort enbart för att vara koncentrerad.
Vad det gäller vårt fall så var det ju sånt som med skåpbilen som pajade hela vår snittfart. Även när vi körde om långtradaren innan skåpbilen. Vi hade 195 km/h då - hade han bara "legat på" lite så hade vi kommit upp i 210-215 innan skåpbilen då det är lätt nerförslut efter.
Sedan är det osäkert om vi hade kunnat hålla farten då det är en bil långt fram som precis kört om skåpbilen (vi hade kommit ikapp denna tidigare då) och andra sidan kanske vi kört så fort då att vi kommit förbi honom långt innan han påbörjade omkörningen (detta kan man inte räkna på eftersom man inte vet skåpbilens samt den omkörande bilens hastighet).
Längre fram i videon körde han bra och saktade ner bara där det behövdes och det var främst vid långtradaren och skåpbilen min kompis tyckte att han fegkörde vid också.
Den del som är filmad är ju dock inte hela turen utan den delen där det gick fortast och jag som åkte hela turen vet att det var många fler ställen där det gick onödigt sakta vid omkörningar. Det är dock den bästa jag åkt med - iallafall hittils.
Kommer nog hänga med min kompis i BMW:n nästa sommar (det var en hjulupphängning i bakvagnen som pajade tidigare och han har inte haft råd och fixa denna) och sedan ska det väl inte ta så lång tid innan man själv får råd att köra :-)
Vad det gäller vårt fall så var det ju sånt som med skåpbilen som pajade hela vår snittfart. Även när vi körde om långtradaren innan skåpbilen. Vi hade 195 km/h då - hade han bara "legat på" lite så hade vi kommit upp i 210-215 innan skåpbilen då det är lätt nerförslut efter.
Sedan är det osäkert om vi hade kunnat hålla farten då det är en bil långt fram som precis kört om skåpbilen (vi hade kommit ikapp denna tidigare då) och andra sidan kanske vi kört så fort då att vi kommit förbi honom långt innan han påbörjade omkörningen (detta kan man inte räkna på eftersom man inte vet skåpbilens samt den omkörande bilens hastighet).
Längre fram i videon körde han bra och saktade ner bara där det behövdes och det var främst vid långtradaren och skåpbilen min kompis tyckte att han fegkörde vid också.
Den del som är filmad är ju dock inte hela turen utan den delen där det gick fortast och jag som åkte hela turen vet att det var många fler ställen där det gick onödigt sakta vid omkörningar. Det är dock den bästa jag åkt med - iallafall hittils.
Kommer nog hänga med min kompis i BMW:n nästa sommar (det var en hjulupphängning i bakvagnen som pajade tidigare och han har inte haft råd och fixa denna) och sedan ska det väl inte ta så lång tid innan man själv får råd att köra :-)
Över 250 km/h kan ju dock vara lite osäkert eftersom bromssträckorna blir så långa.
Och då snackar man inte om NTF:s löjliga propaganda "om du ökar från 90 till 100 ökar stoppsträckan hela 12 m från 64 till 76 m" utan här snackar vi om en stoppsträcka på t ex ca 360-520 m i 300 (beroende på däck och fordon samt förarens reaktionstid).
När det gäller långsamma fordon ser det dock inte lika illa ut, eftersom dessa också rör sig framåt (även om det går betydligt långsammare) - här är det den relativa hastigheten som räknas. En hastighetsskillnad på t ex 150 km/h ger samma egenskaper relativt det långsammare fordonet som från 150 km/h till ett stillastående fordon.
Det är därför också betydligt säkrare att köra fort själv när övrig trafik också kör fort. Därmed är det även säkrare att köra riktigt fort där det är 3-filigt, så dom riktigt långsamma fordonen kan hålla till höger och dom medelsnabba i mitten (vilket ger mindre relativ fart mellan filerna)
Sträckorna kan beräknas:
bromssträcka = v^2/a*0,5
reaktionssträcka = v*r
(stoppsträcka är reaktionssträcka + bromssträcka)
a = bromskapacitet (vanligen 7,5-11 m/s² på torr asfalt, är något högre i hög fart, eftersom luftmotståndet också inverkar)
v = hastighet i meter per sekund (1m/s = 3,6 km/h)
r är reaktionstiden (vanligen 0,5-1 sek beroende på förare)
Ska man dock köra 300+ säkert skulle man behöva något system som varnar för ev hinder längre fram - t ex om det finns ett långsamt eller stillastående fordon i samma fil eller filen bredvid.
T ex tåg har detta system (bromssträckorna är där 6-12 ggr så långa som för vägfordon, ändå är många banor byggda för 200-300 km/h). Utmed banan finns signaler som i god tid stoppar bakomvarande tåg när ett annat har stannat/kör sakta. Även vid signalerna så har alla järnvägar byggda för mer än kanske 70-80 km/h, försignaler som visar att det är rött längre fram så föraren hinner bromsa i tid.
Även på racingbanorna (t ex F1) så får ju förarna ofta "gul flagg" om det är t ex en bil som fått stopp längre fram på banan.
Och då snackar man inte om NTF:s löjliga propaganda "om du ökar från 90 till 100 ökar stoppsträckan hela 12 m från 64 till 76 m" utan här snackar vi om en stoppsträcka på t ex ca 360-520 m i 300 (beroende på däck och fordon samt förarens reaktionstid).
När det gäller långsamma fordon ser det dock inte lika illa ut, eftersom dessa också rör sig framåt (även om det går betydligt långsammare) - här är det den relativa hastigheten som räknas. En hastighetsskillnad på t ex 150 km/h ger samma egenskaper relativt det långsammare fordonet som från 150 km/h till ett stillastående fordon.
Det är därför också betydligt säkrare att köra fort själv när övrig trafik också kör fort. Därmed är det även säkrare att köra riktigt fort där det är 3-filigt, så dom riktigt långsamma fordonen kan hålla till höger och dom medelsnabba i mitten (vilket ger mindre relativ fart mellan filerna)
Sträckorna kan beräknas:
bromssträcka = v^2/a*0,5
reaktionssträcka = v*r
(stoppsträcka är reaktionssträcka + bromssträcka)
a = bromskapacitet (vanligen 7,5-11 m/s² på torr asfalt, är något högre i hög fart, eftersom luftmotståndet också inverkar)
v = hastighet i meter per sekund (1m/s = 3,6 km/h)
r är reaktionstiden (vanligen 0,5-1 sek beroende på förare)
Ska man dock köra 300+ säkert skulle man behöva något system som varnar för ev hinder längre fram - t ex om det finns ett långsamt eller stillastående fordon i samma fil eller filen bredvid.
T ex tåg har detta system (bromssträckorna är där 6-12 ggr så långa som för vägfordon, ändå är många banor byggda för 200-300 km/h). Utmed banan finns signaler som i god tid stoppar bakomvarande tåg när ett annat har stannat/kör sakta. Även vid signalerna så har alla järnvägar byggda för mer än kanske 70-80 km/h, försignaler som visar att det är rött längre fram så föraren hinner bromsa i tid.
Även på racingbanorna (t ex F1) så får ju förarna ofta "gul flagg" om det är t ex en bil som fått stopp längre fram på banan.
Med onödig fortkörning menar jag fortkörning som inte krävs för att förbli totalfokuserad på körningen.
För min del räcker 180 km/h för att förbli totalt fokuserad.
Om man tycker det är kul att köra ännu fortare borde man få göra det också, men alltid under förutsättningen att hastigheten håller sig inom de ramar som följer av trafikförordningen 3:14.
Jag ställer mig dock tveksam till om det finns särskilt många situationer då man kan köra snabbare än 250 km/h utan att bryta mot vad som följer av nämnda bestämmelse.
I så hög fart är ju, som du skriver, bromssträckan mycket lång.
För min del räcker 180 km/h för att förbli totalt fokuserad.
Om man tycker det är kul att köra ännu fortare borde man få göra det också, men alltid under förutsättningen att hastigheten håller sig inom de ramar som följer av trafikförordningen 3:14.
Jag ställer mig dock tveksam till om det finns särskilt många situationer då man kan köra snabbare än 250 km/h utan att bryta mot vad som följer av nämnda bestämmelse.
I så hög fart är ju, som du skriver, bromssträckan mycket lång.
Länken ovan funkar inte eftersom jag tog ner denna pga att videon hade så dålig kvalite
Här är en ny betydligt bättre kvalite (samma video - dock lite klippt)
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
Skicka en kommentar
Här är en ny betydligt bättre kvalite (samma video - dock lite klippt)
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
<< Home