tisdag, juli 01, 2008

 

Macflationseländet

Varje månad sammanställer jag en samling med vad jag kallar mac-roekonomisk statistik. Jag beräknar då bland annat den reala kronkursen genom att räkna ut det genomsnittliga priset på de två svenska restauranger jag använder som referens, för att sedan dividera detta värde med de utländska priserna omräknade till svenska kronor.

Så här ser det genomsnittliga svenska priset ut månad för månad under 2008.

januari: 34,- kr.
februari: 34,- kr.
mars: 35,- kr.
april: 36,- kr.
maj: uppgift saknas
juni: 37,- kr.
juli: 38,- kr.

Om inte detta talar för att Riksbanken borde höja styrräntorna lär väl ingenting göra det. Uppgifterna skall också ställas i relation till att den första gången priset på en Big Mac nådde 24,- kronor var år 1990, men att man faktiskt så sent som 2001 fortfarande kunde köpa en Big Mac för 24,- kronor.

Comments:
Vad skulle du investra i om du skulle börja spara idag? Säg att jag ska börja med 10.000kr och fortsätta lägga in 1000kr i månaden.

/Björn
 
Jag själv kör med aktier och det fungerar bra, om än att värdet på min portfölj minskat en hel del på sistone.

Tvärsemot vad de flesta tror gynnas aktieägare inte av inflation. Inflation medför nämligen höga räntor och höga räntor är gift för värderingen av aktier.

Den metod jag använder mig vid aktieköp av är visserligen i grunden enkel, men det är nog bäst om du skickar ett e-post till mig om du vill veta hur jag gör.
 
Det går bra att ringa också. RIng gärna vid 21-tiden på nummer 0322/624467.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?