lördag, juli 19, 2008
Sverige behöver ett bilvänligt parti
Enligt min uppfattning finns behov av ett bilvänligt parti i Sverige. Samtliga etablerade politiska partier är mer eller mindre bilfientliga och glöm här inte att alla borgerliga regeringar i modern tid höjt bensinskatten och att bensinskatten ursprungligen infördes av en högerregering. Därtill kommer att den nu sittande regeringen inte ens förmått sig till att ersätta den fullkomligt barocka 110-gränsen på motorväg med en betydligt rimligare 130-gräns, som dessutom inte borde vara ovillkorlig.
Bensinskatten är enligt min mening djupt destruktiv dels av det enkla skälet att den gör livet svårare för många, liksom att den leder till att det blir svårare att passa samman arbetslösa med lediga arbeten. Det är för dyrt att resa inom landet och givetvis skulle Sverige få större inhemsk och utländsk turism om det inte vore för bensinskatten. Därtill kommer att våra svenska biltillverkare lider av att inte ha en stabil hemmamarknad, eftersom denna punkteras av brandbeskattningen av bilismen.
Vad gäller vägar i detta land talas det ständigt om fyrfältsvägar, vajerräcken och annat i syfte att öka trafiksäkerheten. Man vill helst inte bygga några motorvägar och om några sådana byggs förses de med undermålig mötesseparering. En del svenska motorvägar saknar helt mitträcken och många är endast försedda med vad jag kallar hopprep och vägverket vajerräcken. Detta är en skandal. Sverige är ett mycket välbärgat land som levat i fred i tvåhundra år och vi borde utan tvekan ha ett förstklassigt motorvägsnät som band samman alla större orter i det här landet. 2+1-vägar med vajerräcken kan på sin höjd vara en acceptabel nödlösning. Vill man ha trafiksäkerhet finns det inget annat som duger än riktiga motorvägar.
Det är dags att sätta igång med arbetet för ett bilvänligt parti och även om partiet inte kommer att nå Riksdagen redan vid valen 2010, är jag säker på att det krävs mindre än tio års arbete för att nå dithän.
Bensinskatten är enligt min mening djupt destruktiv dels av det enkla skälet att den gör livet svårare för många, liksom att den leder till att det blir svårare att passa samman arbetslösa med lediga arbeten. Det är för dyrt att resa inom landet och givetvis skulle Sverige få större inhemsk och utländsk turism om det inte vore för bensinskatten. Därtill kommer att våra svenska biltillverkare lider av att inte ha en stabil hemmamarknad, eftersom denna punkteras av brandbeskattningen av bilismen.
Vad gäller vägar i detta land talas det ständigt om fyrfältsvägar, vajerräcken och annat i syfte att öka trafiksäkerheten. Man vill helst inte bygga några motorvägar och om några sådana byggs förses de med undermålig mötesseparering. En del svenska motorvägar saknar helt mitträcken och många är endast försedda med vad jag kallar hopprep och vägverket vajerräcken. Detta är en skandal. Sverige är ett mycket välbärgat land som levat i fred i tvåhundra år och vi borde utan tvekan ha ett förstklassigt motorvägsnät som band samman alla större orter i det här landet. 2+1-vägar med vajerräcken kan på sin höjd vara en acceptabel nödlösning. Vill man ha trafiksäkerhet finns det inget annat som duger än riktiga motorvägar.
Det är dags att sätta igång med arbetet för ett bilvänligt parti och även om partiet inte kommer att nå Riksdagen redan vid valen 2010, är jag säker på att det krävs mindre än tio års arbete för att nå dithän.
Comments:
<< Home
Jo inte finns det mycket "bilvänliga" partier inte, och att borgarna är värst förvånar mig inte. Borgarna är ju inte värst "vänliga" med andra trafikslag heller, då dom t ex redan höjt priset på kollektivtrafiken här i Stockholm 15% sedan dom blev tillsatta och dom lyckas dessutom med konststycket att vara både "bilfientliga" och "miljöfientliga"
Finns det nånting som borgar-grisarna är bra på?
110 till 130 är ju ingen jätte-skillnad, men iallfall en liten höjning :-)
En riktigt bra grej att göra som bilvänligt parti är att sänka dom orimliga kostnaderna för att köra och ha bil - och då menar jag inte bara drivmedelspriserna, utan kostnader för körkort, trafik-försäkringarna (som borgargrisarna också har höjt). Soppan är ju faktiskt ändå inte det dyraste med att ha bil.
Jag är ju en av många som inte haft råd med körkort och bil själv än (som jag tidigare skrev om) men vill ha det och kommer nog säkerligen ha det innan ditt ev parti kommer ut.
Finns det nånting som borgar-grisarna är bra på?
110 till 130 är ju ingen jätte-skillnad, men iallfall en liten höjning :-)
En riktigt bra grej att göra som bilvänligt parti är att sänka dom orimliga kostnaderna för att köra och ha bil - och då menar jag inte bara drivmedelspriserna, utan kostnader för körkort, trafik-försäkringarna (som borgargrisarna också har höjt). Soppan är ju faktiskt ändå inte det dyraste med att ha bil.
Jag är ju en av många som inte haft råd med körkort och bil själv än (som jag tidigare skrev om) men vill ha det och kommer nog säkerligen ha det innan ditt ev parti kommer ut.
Å andra sidan är det ju faktiskt så att allt har sitt pris. En bra sak är möjligen att med nuvarande politik det med tiden kan bli något så när rimligt dyrt att köra en biogasdriven bil.
Biogasdrivna bilar är ansedda som miljöbilar och biogas belastas "endast" med moms. Biogas kan man exempelvis framställa av exkrementer och sopor och resterna går att använda som gödningsmedel.
Jag vet inte hur mycket sådan gas som det finns kapacitet att framställa, men den lär finnas att köpa på ett antal platser.
Vill du spara pengar är det ett hett tips att först och främst se över vartenda öre du lägger på mat, eftersom detta är en av de få utgifter man kan variera.
Biogasdrivna bilar är ansedda som miljöbilar och biogas belastas "endast" med moms. Biogas kan man exempelvis framställa av exkrementer och sopor och resterna går att använda som gödningsmedel.
Jag vet inte hur mycket sådan gas som det finns kapacitet att framställa, men den lär finnas att köpa på ett antal platser.
Vill du spara pengar är det ett hett tips att först och främst se över vartenda öre du lägger på mat, eftersom detta är en av de få utgifter man kan variera.
Biogas är utmärkt att satsa på och borde utökas. Just nu är ju det stora problemet bl a bristen på tankställen.
Det man kan spara in på mat-pengarna räcker inte långt. Låter verkligen som ett svepskäl för att slippa tänka på problemet - om det nu ska vara ett äkta bilvänligt parti, ska det INTE vara en klassfråga om man kan ha bil eller inte. Känner även flera andra som inte har råd med egen bil och även 2 som inte har råd med körkort - så jag är knappast ensam om problemet.
Jag snackade även t ex med några jag känner i USA och dom var förvånade när man sa hur dyrt det är att ta körkort här (kostar kanske 1/10 där), så visst går det att sänka kostnaderna.
25 miljarder för förbifart Stockholm t ex - hur mycket hade kunnat subvensioneras med restarande, om man nöjer sig med ett alternativ som kostar 1/4 av priset.
Det man kan spara in på mat-pengarna räcker inte långt. Låter verkligen som ett svepskäl för att slippa tänka på problemet - om det nu ska vara ett äkta bilvänligt parti, ska det INTE vara en klassfråga om man kan ha bil eller inte. Känner även flera andra som inte har råd med egen bil och även 2 som inte har råd med körkort - så jag är knappast ensam om problemet.
Jag snackade även t ex med några jag känner i USA och dom var förvånade när man sa hur dyrt det är att ta körkort här (kostar kanske 1/10 där), så visst går det att sänka kostnaderna.
25 miljarder för förbifart Stockholm t ex - hur mycket hade kunnat subvensioneras med restarande, om man nöjer sig med ett alternativ som kostar 1/4 av priset.
Pröva med att leva som vegan i två månader och spara alla matkvitton och jämför det med hur mycket maten kostar de två därpå följande månaderna då du föreslås leva "som vanligt".
Mat är dyrt.
Jag anser att den amerikanska förarutbildningen är undermålig och USA har mycket stort antal trafikdödade till och med i förhållande till trafikvoymen. Dessutom har USA extremt stor trafik i förhållande till sin befolkning.
Om biogas befriades från moms eller belades med samma moms som kollektivtrafik kanske fler skulle våga satsa på biogas.
Mat är dyrt.
Jag anser att den amerikanska förarutbildningen är undermålig och USA har mycket stort antal trafikdödade till och med i förhållande till trafikvoymen. Dessutom har USA extremt stor trafik i förhållande till sin befolkning.
Om biogas befriades från moms eller belades med samma moms som kollektivtrafik kanske fler skulle våga satsa på biogas.
Det där med maten är verkligen patetiskt - bättre, säg som du egentligen tycker: "har man inte råd, får man skylla sig själv"
Oavsett om jag inte äter nånting på 2 månader så täcker det inte ens hälften av vad ett körkort kostar. Jag tränar dessutom endel och behöver käka.
USA är kanske inte en förebild i allting när det gäller bilar men en sak har dom lyckats bra med och det är att göra bilen till nåt dom flesta har råd med och inte en "status-pryl" för dom med mycket pengar.
Det är väldigt lätt att sitta och tycka att dom har dålig förarutbildning bla bla, när man själv inte är drabbad.
Dessutom tvivlar jag på att vår dyra, krångliga förarutbildning ger särskilt mycket bättre förare.
Om den "undermåliga" förarutbildningen skulle vara orsak till dom högre olyckstalen skulle nya förare (som haft körkortet mindre än kanske 6 mån) råka ut för massor med olyckor och jag har inte sett att USA skulle ha en större andel nya förare inblandade i olyckor än vi har. För dom som haft körkort i många år spelar körkortsutbildningen inte lika stor roll ändå - då dom ändå har körvana.
Jag kommer inte rösta på ett parti som bara satsar på att bygga ut transportsystemen för välbeställda och skita i resten - det är ju inte så mycket bättre än moderaterna. Jag skulle heller inte kalla ett sånt parti "bilvänligt"
Oavsett om jag inte äter nånting på 2 månader så täcker det inte ens hälften av vad ett körkort kostar. Jag tränar dessutom endel och behöver käka.
USA är kanske inte en förebild i allting när det gäller bilar men en sak har dom lyckats bra med och det är att göra bilen till nåt dom flesta har råd med och inte en "status-pryl" för dom med mycket pengar.
Det är väldigt lätt att sitta och tycka att dom har dålig förarutbildning bla bla, när man själv inte är drabbad.
Dessutom tvivlar jag på att vår dyra, krångliga förarutbildning ger särskilt mycket bättre förare.
Om den "undermåliga" förarutbildningen skulle vara orsak till dom högre olyckstalen skulle nya förare (som haft körkortet mindre än kanske 6 mån) råka ut för massor med olyckor och jag har inte sett att USA skulle ha en större andel nya förare inblandade i olyckor än vi har. För dom som haft körkort i många år spelar körkortsutbildningen inte lika stor roll ändå - då dom ändå har körvana.
Jag kommer inte rösta på ett parti som bara satsar på att bygga ut transportsystemen för välbeställda och skita i resten - det är ju inte så mycket bättre än moderaterna. Jag skulle heller inte kalla ett sånt parti "bilvänligt"
Problemet du glömmer är att materiella resurser inte växer på träd. Materiella resurser är på det hela taget strängt begränsade och det går inte att ändra på genom ett trollslag.
Matutgifter är regelbundet återkommande och allt som är regelbundet återkommande är sådant som verkligen kostar. Körkort är en engångsutgift och därför ingen stor sak om man håller ordning på de dagliga utgifterna. Den enda dagliga utgift som är något så när möjlig att hålla ned är utgifterna för mat. Ringer man inte ett enda samtal tvingas man ju likväl betala den fasta avgiften.
Någon anledning till de höga olyckstalen i amerikansk trafik måste det rimligen finnas och den mindre ambitiösa förarutbildningen kan vara en orsak. En annan trolig orsak är att amerikaner tar lätt på rattonykterhet, men det gäller också vissa europeiska länder och USA ligger väldigt dåligt till vad gäller trafiksäkerhet. Kanhända använder inte jänkarna bälte. Vad vet jag?
Problemet med alla socialistiska partier är att de lovar ett jämlikt lyckorike där alla goda gåvor delas ut gratis, men att verkligheten inte riktigt stämmer överens med socialisternas drömmar.
Livet är hårt; jag kan bara beklaga det.
Matutgifter är regelbundet återkommande och allt som är regelbundet återkommande är sådant som verkligen kostar. Körkort är en engångsutgift och därför ingen stor sak om man håller ordning på de dagliga utgifterna. Den enda dagliga utgift som är något så när möjlig att hålla ned är utgifterna för mat. Ringer man inte ett enda samtal tvingas man ju likväl betala den fasta avgiften.
Någon anledning till de höga olyckstalen i amerikansk trafik måste det rimligen finnas och den mindre ambitiösa förarutbildningen kan vara en orsak. En annan trolig orsak är att amerikaner tar lätt på rattonykterhet, men det gäller också vissa europeiska länder och USA ligger väldigt dåligt till vad gäller trafiksäkerhet. Kanhända använder inte jänkarna bälte. Vad vet jag?
Problemet med alla socialistiska partier är att de lovar ett jämlikt lyckorike där alla goda gåvor delas ut gratis, men att verkligheten inte riktigt stämmer överens med socialisternas drömmar.
Livet är hårt; jag kan bara beklaga det.
Jo - inköp av bil osv. är ju svårt att påverka kanske, men driftkostnader på 1500-2500 kr eller mer i månaden även om man inte kör bilen, är inte ok (till stor del består detta av trafik-försäkringen, den som moderat-äcklarna höjde också).
Oavsett om körkortet är engångsavgift, så är det en väldigt onödig kostnad - bara för att få köra liksom. Det går t o m att få en hyfsat begagnad bil för det priset som ett körkort kostar.
Oavsett om körkortet är engångsavgift, så är det en väldigt onödig kostnad - bara för att få köra liksom. Det går t o m att få en hyfsat begagnad bil för det priset som ett körkort kostar.
Helt eller delvis subvensionerad trafikförsäkring och billigare körkort skulle vara en bra början att göra som "bilvänligt parti" (förutom höjd hastighet och bättre vägar)
Jo, men om något skall subventioneras betyder ju det att någon annan får betala och genomsnittssvensken är förmodligen inte så värst mycket rikare än de 10% fattigaste i detta land. De rika är vidare få till antalet och deras rikedom består till ike ringa del av arbetande kapital i företag.
Alltså vem skall betala?
Alltså vem skall betala?
Hur kan genomsnittet vara som dom 10% fattigaste - då är ju 90% rikare än genomsnittssvensken enl din formulering.
Ok, det kanske är orättvist att dom som inte vill ha bil ska behöva betala andras kostnader, men kostnaderna kunde delas upp mellan bilägare och bort med alla försäkringsbolag som plockar ut vinst på verksamheten.
Man ska inte behöva betala mer än vad trafikskador etc kostar.
- det är dessutom helt förkastligt att t ex vi som är unga (som vanligtvis har minst pengar) ska ha dom dyraste försäkringarna.
Vad det gäller körkort är kostnaderna helt onödiga - varför kostar det så mycket mindre i USA t ex. Hörde även från en kompis att det är mycket billigare i Polen också.
Ok, det kanske är orättvist att dom som inte vill ha bil ska behöva betala andras kostnader, men kostnaderna kunde delas upp mellan bilägare och bort med alla försäkringsbolag som plockar ut vinst på verksamheten.
Man ska inte behöva betala mer än vad trafikskador etc kostar.
- det är dessutom helt förkastligt att t ex vi som är unga (som vanligtvis har minst pengar) ska ha dom dyraste försäkringarna.
Vad det gäller körkort är kostnaderna helt onödiga - varför kostar det så mycket mindre i USA t ex. Hörde även från en kompis att det är mycket billigare i Polen också.
Dessutom finns det t ex 25 miljarder att bara "hosta upp" för idiot-projekt som Förbifart Stockholm (för att snobbarna ska få åka lite bekvämare) - så "brist" på skattepengar är det knappast
Dessutom - du snackar om att sänka bensinskatterna, hur ska detta finansieras, genom ännu högre fasta kostnader?
Kan sänkta bensinskatter finansieras, kan andra kostnader också subvensioneras. T ex motsvarar försäkringskostnaden 120 mil körning eller mer i månaden (detta motsvarar t ex en tur Stockholm-Malmö tur och retur i månaden eller ca 4 mil om dagen i snitt), med dagens bensinpris, om man har en bil som drar 1 liter/mil - så varför sänka soppan om man inte gör något åt denna kostnad?
Kan sänkta bensinskatter finansieras, kan andra kostnader också subvensioneras. T ex motsvarar försäkringskostnaden 120 mil körning eller mer i månaden (detta motsvarar t ex en tur Stockholm-Malmö tur och retur i månaden eller ca 4 mil om dagen i snitt), med dagens bensinpris, om man har en bil som drar 1 liter/mil - så varför sänka soppan om man inte gör något åt denna kostnad?
Jo, men det är bättre att subvensionera fasta kostnader istället.
Det är dom fasta kostnaderna som gör att många inte har råd men bil och så länge man inte kör väldigt mycket eller kör hyrbil, tjänar man ju på det.
Det är dom fasta kostnaderna som gör att många inte har råd men bil och så länge man inte kör väldigt mycket eller kör hyrbil, tjänar man ju på det.
En annan kostnad som jag helt glömde nämna är fordonsskatten - denna skulle vara betydligt lättare att sänka eller slopa än trafikförsäkringen eftersom försäkringskostnader till stor del är en materiella kostnader som är svår att påverka.
Bästa vore kanske att kombinera en liten sänkning av bensinskatten med en kraftig sänkning av fordonsskatten och naturligtvis dom groteska priserna för att ta körkort.
Bästa vore kanske att kombinera en liten sänkning av bensinskatten med en kraftig sänkning av fordonsskatten och naturligtvis dom groteska priserna för att ta körkort.
michael kors handbags
michael kors outlet
nike factory outlet
ray ban sunglasses outlet
michael kors outlet
cheap nfl jerseys
oakley sunglasses
michael kors handbags
ugg boots
detroit lions jerseys
michael kors outlet
nike factory outlet
ray ban sunglasses outlet
michael kors outlet
cheap nfl jerseys
oakley sunglasses
michael kors handbags
ugg boots
detroit lions jerseys
jordan 4
bears jerseys
polo ralph lauren
michael kors outlet
chicago bulls
new orleans saints jerseys
air jordan shoes
jordan 4
gucci shoes
air jordan
Skicka en kommentar
bears jerseys
polo ralph lauren
michael kors outlet
chicago bulls
new orleans saints jerseys
air jordan shoes
jordan 4
gucci shoes
air jordan
<< Home