fredag, oktober 31, 2008

 

Enklare lösning?

Nu jublar moderaternas partisekreterare Per Schlingman över moderaternas medvind och socialdemokraternas motvind i opinionen. Detta tros bero på bråket angående vänsterpartiets eventuella deltagande i en ny regering efter valet 2010.

Jag tror emellertid att det kan finnas en annan förklaring. Läs mer på följande länk.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_1973733.svd

Om regeringen skall ha en rimlig chans att vinna valet 2010 tror jag att den måste skrinlägga alla planer på att räkna upp bensinskatten.

Comments:
Jag tror att du har helt rätt. Jag tänker på följande personer, som trots allt torde utgöra en betydande del av det svenska folket: personer som bor på landsbygden långt från sin arbetsplats och därmed är beroende av bil, samtidigt som de snusar och uppskattar öl. En sådan person måste betala mycket skatt, och skulle sannolikt bli synnerligen irriterad vid en ny höjning av bensinpriset. Ett intressant tema för den här bloggen tror jag vore huruvida man överhuvud taget kan rättfärdiga ökning av bensinpriser. För det första är det inte alls säkert att användningen av bil verkligen påverkas av priserna. Det finns alltså ett visst hyckleri i det hela: man ökar priserna på bensin, vilket inte har någon effekt på bilanvändningen men däremot fyller statskassorna. Detsamma torde gälla snus och öl. Egentligen är jag tveksam till hela idén om att beskatta varor extra genom till exempel alkoholskatt, tobaksskatt, energiskatt och liknande.

Tack för mig/ Fredrik
 
Precis som du tycker jag att skatt skall baseras på inkomst och inte på konsumtion.

Dessuitom ser jag inget värde i minskat bilåkande, tvärsom tycker jag att det är bra med mera biltrafik. Bilar släpper ut nyttigt koldioxid som behövs för fotosyntesen och bilismen skapar många arbetstillfällen och mobilitet är allmänt trevligt.

Leve bilismen!
 
De som gnäller om att det är dåligt att åka bil älskar dessutom själva att åka bil. Den minskade bilkörningen skall gälla alla utom de själva.

Frederik/
 
Sedan är det intressant att se att man nu talar om stöd till bilindustrien.

Varför begriper jag inte. Borde inte alla bensinskattehöjande, bilhatande politiker jubla nu när svensk bilindustri tycks gå under?

De som arbetat där kan nu istället ägna sig att framställa solceller och att de friställs av den ondskefulla och miljöförstörande bilindustrien är i själva verket bra, eftersom de nu står till förfogande för annan verksamhet.
 
I truly believe that we have reached the point where technology has become one with our lives, and I am fairly confident when I say that we have passed the point of no return in our relationship with technology.

I don't mean this in a bad way, of course! Ethical concerns aside... I just hope that as the price of memory drops, the possibility of downloading our memories onto a digital medium becomes a true reality. It's one of the things I really wish I could see in my lifetime.

(Submitted using NetPost for R4i Nintendo DS.)
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?