tisdag, december 16, 2008

 

Uppehåll

Jag kommer från och med nu att göra ett längre uppehåll i mitt skrivande. Räkna inte med att det skall finnas något nytt att läsa förrän tidigast den 25 januari 2009. Jag reser till Lettland för att fira Ortodox jul; det vill säga Vår Herres Guds och Frälsares Jesu Kristi Födelsedag.

Bilden är från USA.

Comments:
Ty oss är född ett barn av evighet Gud. Från Romanos Melodens julhymn, med önskningar om ett gott nytt år 2009.
 
Utan att vilja stoera julefriden ber jag gnesiolutheranen besvara hur man kan bekaenna sig till principen om skriftens primat och samtidigt erkaenna det uppenbart skriftvidriga FILIOQVE.
 
Jag sympatiserar med bekännelsen som ortdoxa lär nämligen att Anden utgår av Fadern genom Sonen (per filium) och anser att uttrycket Filioque härrör från en tid då den romerska kyrkogemenskapen exkluderade den ortodoxa genom att införa ett uttryck i vårt Credo som är problematisk för Trons enhet.

Det vore önskvärt med ett fritt koncilium där en apostolisk ekumenik kunde klä den rättärande kyrkans dogm efter århundraden av skadlig cesaropapism här i väst. Är smärtsamt medveten om att de lutherska reformatorerna ej såg konsekvenserna av den politisering som skedde av den Nicenska tron i och med Karl den stores koncilium Spanien där Filioque infördes i och med den Mozarabiska liturgin.

Skriv gärna några rader om ditt julfirande om du har möjlighet och lust. Används Romanós Melodens kontákion i den gammelkalendariska julliturgin? Allt gott!
 
Jag anser att uttrycket per Filio i baesta fall aer missvisande och att Filioqve aer en ytterst grov heresi, aftersom den avser vad som kallas theologia prima det vill saega laeran om Guds vaesen.

Jesus saeger att Den helige Ande utgaar av Fadern och inget mer. Sedan saeger han ocksaa att han skall saenda Den Helige Ande.

Det finns ingen anledning att kraangla till teoligien mer aen noedvaendigt och allt snack som gaar ut paa att urskulda eller modifiera filioqve aer i sjaelva verket ingenting annat an just snack.

Om du aelskar Gud, vilket jag tror att du goer, boer du snarast konvertera till GUDS heliga Ortodoxa Kyrka och oeverge LUTHERS oheliga heretiska saa kallade kyrka. Vet du att Luther kallade Den Helige Johannes Chrysostomos Schwaetzer, vilket betyder pratkvarn? Luther var ingen kyrkofader.

Att beraetta om den Ortodoxa Gudstjaensten aer mycket svaart eftersom den aer mycket omfattande och ocksaa kraevande att delta i. Om du vill kan jag dock skicka dig naagra smaa boecker med boener avsedda foer hemmet.

Varfoer inte aaka med till Lettland eller rent av ta en tur till Rumaenien eller Ukraina. Daer finns det gammaltroende kyrkor med mycket vackra Gudstjenster inte endast i estetisk bemaerkelse utan ocksaa i andlig bemaerkelse.

Om du paa det intektuella planet vill veta mer om varfoer lutherdomen aer en heresi rekommenderar jag dig att foerdjupa dig i Tuebingen-teologernas brevvaexling med en grekisk biskop, vars namn jag gloemt.

Det aer sant att den grekiska biskopens genomgaang av Confessio Augustana inte aer saerskilt omfattande eller detaljerad, men den aer fullt tillraecklig foer att visa att lutherdomen aer en heresi och texten aer paa grund av sin anspraaksloeshet enkel och laettbegriplig.

Jag oenskar dig allt gott och hoppas att du kommer att doepas inom en inte alltfoer avlaegsen framtid och att vi skall se boerjan till en Staroobriadcheskaya Obschina v Skandinavie.

Kyrkan aer EN enda Helig och Apostolisk och ekumenik aer en heresi, eftersom ekumeniken bygger paa att olika saa kallade kyrkor skall enas. Jesus grundade dock endast en enda Helig, Katolsk (foer hela maenskligheten avseedd) och Apostolisk Kyrka, vilket framgaar av nicenum.
 
Jag hoppas att firandet av frälsarens födelsedag har varit bra och ser fram emot ytterligare texter när du kommer tillbaka från semestern.
 
Jo, tack jag mår fint och i början av nästa vecka skall nog flavianopolis vara i gång igen.

Önskas mer teologi eller något annat?
 
Teologi fungerar bra tycker jag. Jag är inte så påläst om splittringen mellan katolska kyrkan och den ortodoxa, du kanske kan skriva lite mer om varför just den ortodoxa kyrkan har den sanna läran. Vad specifikt är det du baserar det antagandet på.
 
Det där var ett bra förslag. Dessvärre har jag ännu inte kommit hem till Vårgårda ännu utan befinner mig i Stockholm. Jag väntar med att skriva till dess jag kommit hem och jag skall försöka skriva något om varför den ortodoxa kyrkan och inte den katolska är den sanna kyrkan.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?