lördag, februari 21, 2009

 

SAAB

Med tanke på att SAAB nu tycks vara allvarligt hotat skulle jag vilja ge några reflektioner i ämnet SAAB. Sant är att ur-SAAB hade utmärkta vägegenskaper i vinterväglag, men i övrigt var väl denna bil främst avsedd för fakirer utan behov av komfort. Samma sak gäller den tungstyrda och högljudda 99:an om än att bilen känns stadig, svensk och rejäl.

Däremot måste jag säga att SAAB 9000 var en riktig höjdarbil och att den enda bocken i protokollet är den förskräckliga växellådan vars kvalitet och känsla inte står i någon rimlig proportion alls till denna vagns övriga kvaliteter. Motorn kan snarast liknas vid en turbin och redan den allra klenaste tvålitersvarianten utan turbo är en ren fröjd att ratta så snart man fått i högsta växeln och slipper hantera växellådan. Med gaspedalen strax ovanför golvmattan marschar man obesvärat i 180 km/h, vilket jag själv avnjutit i frifartsparadiset i söder.

Sätena är utmärkta liksom förarställningen och bromsarna är mycket väl tilltagna och även om den inte bjuder fransk komfort så känns den i gengäld såväl sportig som rejält svensk. Visst är det tråkigt om SAAB går under och jag menar att ett rimligt krav vore att svenska staten skulle upphöra med miljö- och klimathysterien och se till att svensk bilindustri finge en stabil och köpstark hemmamarknad.

Nu tramsas det med stödfonder för att utveckla allsköns elbilar och annan skit när vi behöver stora, snabba och bekväma bilar som förser naturen med välbehövligt koldioxid. Lyssna gärna på denna trevliga låt.

http://www.youtube.com/watch?v=TF5F6eYho8U

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?