fredag, maj 15, 2009

 

Religiöst material

Somliga av mina läsare har bett mig skriva mera om religion. Tyvärr tycker jag mig inte ha så mycket att bidra med i detta ämne, vilket beror på att jag sällan har tillfälle att gå i kyrkan och därför ofta känner mig tom i andlig bemärkelse. Däremot skulle jag gärna vilja rekommendera en sammanfattning av den ortodoxa kyrkans dogmer skriven av den store teologen S:t Johannes av Damaskus. Boken finns i engelsk översättning på följande länk.

http://www.orthodox.net/fathers/exactidx.html

Bokens engelska titel är "An Exact Exposition of the Orthodox Faith".

Comments:
Jag brukar be om mer religion eftersom jag själv är övertygad ateist. Jag har väldigt svårt att koppla samman dina mycket bra skrivna texter i andra ämnen och logik med din religiösa tro. It doesnt compute! :)

För mig är bibeln så självklart en text skriven av män, helt utan gudomligt inflytande att det är enormt svårt för mig att förstå hur någon kan ta den allvarligt.

Det är därför jag gillar din blogg, du är lite av en gåta för mig :)

Du har gjort mig mer välvilligt inställd till ortodoxi, speciellt i hur kyrkan ser på abort. Jag anser att abort ska vara lagligt men jag uppskattar på något sätt hur kyrkan ser på abort och hur den skiljer sig från den katolska kyrkan.

/Björn
 
Jag blir mycket lycklig över att ha fått bidraga till att göra dig mera välvilligt inställd till ortodoxin.

Ära vare Gud!

Läs gärna S:t Johannes av Damaskus bok. Gör så att du kopierar det första kapitlet och klistar in det i word, varfeter du gör en utskrift som du sätter in i en pärm och sedan läser.

Dag två gör du samma sak med kapitel två och så vidare. S:t Johannes av Damaskus tar upp frågor rörande Gudsbevis och annat som torde vara minst sagt kontroversiellt i ateistiska kretsar.

Tyvärr har jag känslan av att översättningen inte gör originalet rättvisa, men grekiska är knappast något man lär sig i en handvändning.

Eventuellt tänkte jag försöka få fatt på den tyska översättningen.
 
Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?