torsdag, augusti 13, 2009

 

Jag är inte förvånad

I Expressen står att läsa att en man med namnet Per-Olof Samuelsson, bosatt i Eskilstuna, av scientologsekten krävs på 200.000,- kronor i betalning för "andlig vägledning" som samme Samuelsson skall ha fått. Läs mer på följande länk.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1669865/scientologkyrkan-kraver-per-olof-pa-200-000-kronor

Jag har i en diskussion på nätet kommit i allvarlig kontrovers med en man med namnet Per-Olof Samuelsson och jag vågar av ett antal skäl påstå att den person som jag råkade i kontrovers med och den man som av scientologsekten krävs på 200.000,- kronor är en och samme man.

Jag måste säga att jag inte är förvånad. Per-Olof Samuelsson är just en sådan person som jag kan tänka mig känner sig dragen till underliga sekter. Varför han är det vet jag inte, men på hans hemsida står att läsa att hans far var "präst i Svenska Kyrkan". Jag gissar att hans far var överdrivet sträng och att detta har skadat sonen. Numera är herr Samuelsson fanatisk anhängare av en viss amerikansk professor med namnet George Reisman.

Eftersom jag visste att jag hade rätt och att herr Samuelsson, liksom professor Reisman, har missförstått hela kontroversfrågan var jag fruktansvärt spydig mot herr Samuelsson, men jag vågar påstå att herr Samuelsson var ojämförligt mera oförskämd än jag. Till mitt försvar vill jag också anföra att det var herr Samuelsson som framförde de första osakligheterna.

Denne mans egendomliga beteende framstår dock som mindre oförståeligt när man får veta något om hans bakgrund. Jag är något ångerfull över att ha provocerat herr Samuelsson, men då han är oemottaglig för förnuftsargument, förmodligen är övertygad om att han rätt, trots att han har fel, och dessutom är oerhört verbalt aggressiv måste jag tillstå att det var kul att reta honom.

En annan person som uppvisar liknande drag i något mildare form är bloggaren Stefan Karlsson. Jag vill också gärna ha rätt, men jag tycker att man skall försöka vara så saklig och resonabel som möjligt.

Comments: Skicka en kommentar

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?