onsdag, juni 04, 2008
Fri hastighet vore bättre
I Svenska Dagbladet refereras till en "vetenskaplig" avhandling skriven av en viss Måns Svensson i vilken svenskarna framställs som fartfantomer. Läs texten på följande länk.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1325263.svd
För det första är det uppenbart att svenskarna inte är särskilt gripna av fartens tjusning, vilket man kan fastställa vid körning på tyska autobahn. Skulle man mäta genomsnittshastighet för olika nationaliteter på autobahn skulle det förmodligen visa sig att svenskarna på det hela taget kör långsammare än praktiskt taget alla folkslag och detta trots att vi svenskar inte sällan har dyrare och motorstarkare bilar än andra folkslag.
Därutöver är det uppenbart att de flesta svenskar avpassar hastigheten någotsånär efter förhållandena. På de norrlandsvägar där 110 km/h är högsta tillåtna hastighet ligger medelhastigheten under 110 km/h och på de motorvägar där 110 km/h är högsta tillåtna hastighet ligger medelhastigheten något över 110 km/h. Detta är inte alldeles orimligt med tanke på att motorvägar är byggda för att kunna medge högre hastigheter.
Givetvis borde nämnde vetenskapsman också ha uppmärksammat det förhållandet att Sverige har den mest restriktiva lagstiftningen vad gäller högsta tillåtna hastighet på motorväg inom hela EU och att detta sannolikt är ett skäl till att efterlevnaden för lagstiftningen vacklar i det traditionellt laglydiga och beskedliga Sverige.
Slutligen vill jag peka på att det tyska trafikforskningsföretaget DEKRA för en tid sedan presenterade en vetenskaplig rapport som jämförde olycksfrekvensen på de delar av autobahn som har respektive saknar hastighetsbegränsning. Resultatet var att olycksfrekvensen på hårt trafikerade sträckor var likvärdig oberoende av huruvida hastighetsbegränsning förekom eller inte, medan olycksfrekvensen på lågt trafikerade sträckor utan hastighetsbegränsning var lägre än på lågt trafikerade sträckor med hastighetsbegränsning. Med tyska mått mätt är Sveriges motorvägar utan undantag lågtrafikerade och således skulle med stor sannolikhet ett slopande av hastighetsbegränsningen på motorväg medföra färre tillbud med dödlig utgång än vad som är fallet idag.
Dessutom skulle Måns Svensson inte behöva oroa sig för att meningslösa lagar inte efterlevs.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1325263.svd
För det första är det uppenbart att svenskarna inte är särskilt gripna av fartens tjusning, vilket man kan fastställa vid körning på tyska autobahn. Skulle man mäta genomsnittshastighet för olika nationaliteter på autobahn skulle det förmodligen visa sig att svenskarna på det hela taget kör långsammare än praktiskt taget alla folkslag och detta trots att vi svenskar inte sällan har dyrare och motorstarkare bilar än andra folkslag.
Därutöver är det uppenbart att de flesta svenskar avpassar hastigheten någotsånär efter förhållandena. På de norrlandsvägar där 110 km/h är högsta tillåtna hastighet ligger medelhastigheten under 110 km/h och på de motorvägar där 110 km/h är högsta tillåtna hastighet ligger medelhastigheten något över 110 km/h. Detta är inte alldeles orimligt med tanke på att motorvägar är byggda för att kunna medge högre hastigheter.
Givetvis borde nämnde vetenskapsman också ha uppmärksammat det förhållandet att Sverige har den mest restriktiva lagstiftningen vad gäller högsta tillåtna hastighet på motorväg inom hela EU och att detta sannolikt är ett skäl till att efterlevnaden för lagstiftningen vacklar i det traditionellt laglydiga och beskedliga Sverige.
Slutligen vill jag peka på att det tyska trafikforskningsföretaget DEKRA för en tid sedan presenterade en vetenskaplig rapport som jämförde olycksfrekvensen på de delar av autobahn som har respektive saknar hastighetsbegränsning. Resultatet var att olycksfrekvensen på hårt trafikerade sträckor var likvärdig oberoende av huruvida hastighetsbegränsning förekom eller inte, medan olycksfrekvensen på lågt trafikerade sträckor utan hastighetsbegränsning var lägre än på lågt trafikerade sträckor med hastighetsbegränsning. Med tyska mått mätt är Sveriges motorvägar utan undantag lågtrafikerade och således skulle med stor sannolikhet ett slopande av hastighetsbegränsningen på motorväg medföra färre tillbud med dödlig utgång än vad som är fallet idag.
Dessutom skulle Måns Svensson inte behöva oroa sig för att meningslösa lagar inte efterlevs.
Comments:
<< Home
Tycker också denna undersökning var rätt konstig - har den uppfattningen själv eller hört från andra att svenskar kör sakta jämfört med andra länder
Jag har även hängt vid E18 närheten där jag bor med radar (oftast på kvällen då flest brukar köra fort) och dom flesta låg mellan 110 och 120 km/h.
Högsta hastigheten jag mätt på vägen - av flera tusen passerande fordon (drygt 300 slumpvis uppmätta - men övriga körde i uppenbart lägre fart), är 172 km/h och sattes i vintras - och så skulle vi köra snabbare än t ex tyskarna - LOL!!!
Medelhastigheten på motorväg är förresten ca 115 km/h enl Vägverket - ganska exakt samma resultat fick jag på mina mätningar.
Vad ligger den på på Autobahn?
En annan tänkvärd faktor - vägverket räknar 6 km/h över som fortkörning, i en av mina mätningar låg andelen 116+ på 55% men 120+ bara på 35% (dom andra mätningarna hade liknande resultat).
Jag har även hängt vid E18 närheten där jag bor med radar (oftast på kvällen då flest brukar köra fort) och dom flesta låg mellan 110 och 120 km/h.
Högsta hastigheten jag mätt på vägen - av flera tusen passerande fordon (drygt 300 slumpvis uppmätta - men övriga körde i uppenbart lägre fart), är 172 km/h och sattes i vintras - och så skulle vi köra snabbare än t ex tyskarna - LOL!!!
Medelhastigheten på motorväg är förresten ca 115 km/h enl Vägverket - ganska exakt samma resultat fick jag på mina mätningar.
Vad ligger den på på Autobahn?
En annan tänkvärd faktor - vägverket räknar 6 km/h över som fortkörning, i en av mina mätningar låg andelen 116+ på 55% men 120+ bara på 35% (dom andra mätningarna hade liknande resultat).
Medelhastigheten på autobahn uppgår till 117 km/h, men om det råder bra förhållanden och man kör, låt oss säga 160 km/h på en trefilig sträcka, blir man garanterat omkörd.
Riktigt fort går det i allmänhet bara på trefiliga sträckor. Över 240 km/h är dock ytterst ovanligt.
Själv har jag aldrig kört fortare än cirka 200 km/h, men detta endast därför att min bil inte gick fortare.
Riktigt fort går det i allmänhet bara på trefiliga sträckor. Över 240 km/h är dock ytterst ovanligt.
Själv har jag aldrig kört fortare än cirka 200 km/h, men detta endast därför att min bil inte gick fortare.
Ok, 117 km/h är ju inte så stor skillnad mot här. Det totala medelvärdet är möjligen missvisande eftersom det troligen förekommer endel köer också, då dom har så mycket trafik på sina vägar (köer på motorvägar är ju väldigt ovanligt här). Vid köbildning kanske medelfarten på en vägsträcka blir t ex 40 km/h under några timmar - samtidigt som en föhållandevis stor andel av trafiken passerar där (sånt drar ju ner det totala snittet väldigt mycket)
Vore ju intressant om det gjordes en mätning på t ex kvällen vid förhållandevis gles trafik
Bitvis kan det bli rätt bra här också (tror den sträcka jag mätte på är förhållandevis långsam också - E18, Kungsängen) - kommer ihåg december 2006 när vi åkte från Helsingborg så flöt t o m trafiken i högerfilen ofta i 120-130 (om det inte var några lastbilar där) och vi blev omblåsta många ggr när vi låg i 140-150 km/h
Under tiden jag glömde kolla ditt svar har jag även satt nytt hastighetsrekord för min egen del, 204 km/h (det gamla var 188)
http://www.youtube.com/watch?v=DzlFurVMO-g
Vore ju intressant om det gjordes en mätning på t ex kvällen vid förhållandevis gles trafik
Bitvis kan det bli rätt bra här också (tror den sträcka jag mätte på är förhållandevis långsam också - E18, Kungsängen) - kommer ihåg december 2006 när vi åkte från Helsingborg så flöt t o m trafiken i högerfilen ofta i 120-130 (om det inte var några lastbilar där) och vi blev omblåsta många ggr när vi låg i 140-150 km/h
Under tiden jag glömde kolla ditt svar har jag även satt nytt hastighetsrekord för min egen del, 204 km/h (det gamla var 188)
http://www.youtube.com/watch?v=DzlFurVMO-g
Jag anser att er framfart på vägen med mötande trafik är tveksam ur trafiksäkerhetssynpunkt. Man kan ju inte vara säker på att exempelvis en traktor svänger ut från en anslutande väg och av det skälet anser jag att rådande hastighetsbegränsningar på vägar med mötande trafik är motiverade.
Vad gäller körningen på motorväg anser jag dock att framfarten inte på något vis var vårdslös, snarare ganska försiktig med tanke på att hastigheten omedelbart anpassades nedåt då det fanns anledning till det.
Kanske kunde man införa en lag enligt vilken man fick överskrida hastighetsbegränsningen på motorväg under förutsättning att man kunde dokumentera att man inte varit vårdslös.
Sätt på kameran och trampa gasen i botten så länge detta inte kolliderar med de allmänna bestämmelserna i trafikförordningen 3:14.
I ert fall gjorde det inte det, men med tanke på att en del av fortkörningen gjordes på en väg med betydligt större potentiella risker än en motorväg anser jag att det får anses mycket tveksamt om ni hade kunnat gå fria från ansvar för vårdslöshet i trafik på vägen med mötande trafik ens i en "flavianokratisk" domstol.
Vad det anbelangar är ett bilvänligt parti på gång.
Vad gäller körningen på motorväg anser jag dock att framfarten inte på något vis var vårdslös, snarare ganska försiktig med tanke på att hastigheten omedelbart anpassades nedåt då det fanns anledning till det.
Kanske kunde man införa en lag enligt vilken man fick överskrida hastighetsbegränsningen på motorväg under förutsättning att man kunde dokumentera att man inte varit vårdslös.
Sätt på kameran och trampa gasen i botten så länge detta inte kolliderar med de allmänna bestämmelserna i trafikförordningen 3:14.
I ert fall gjorde det inte det, men med tanke på att en del av fortkörningen gjordes på en väg med betydligt större potentiella risker än en motorväg anser jag att det får anses mycket tveksamt om ni hade kunnat gå fria från ansvar för vårdslöshet i trafik på vägen med mötande trafik ens i en "flavianokratisk" domstol.
Vad det anbelangar är ett bilvänligt parti på gång.
Jo - det kanske inte var helt bra vägval, men eftersom det var mer trafik på motorvägen längre fram - så då gjorde vi en extra "avstickare" istället till den andra vägen som var tom eftersom vi ändå bara var ut testade bilen och hade kul, vi körde inte nån "planerad rutt" (fast detta gör det ju inte mindre ev. vårdslöst förstås)
Bilvänligt parti låter ju schysst - bara man inte ratar andra transportmeden för mycket (jag gillar tåg också)
Dom här är ju bra när det gäller kollektivtrafik - men åsikterna om bilar är ju minst sagt så man spyr http://www.planka.nu/
Jag är däremot mot förbifart stockholm, eftersom den är ett enormt resursslöseri - det finns både billigare och bättre alternativ
Bilvänligt parti låter ju schysst - bara man inte ratar andra transportmeden för mycket (jag gillar tåg också)
Dom här är ju bra när det gäller kollektivtrafik - men åsikterna om bilar är ju minst sagt så man spyr http://www.planka.nu/
Jag är däremot mot förbifart stockholm, eftersom den är ett enormt resursslöseri - det finns både billigare och bättre alternativ
Apropå vårdslöshet anser jag att du kunde bytt KMH mot MPH på vissa partier av motorvägen utan att detta varit vårdslöst. Du saktade exempelvis in då du passerade en vit skåpbil. Själv brukar jag blåsa förbi lastbilar på autobahn med cirka 180 km/h på klockan, men om man kör förbi en klunga bör man vara mera försiktig med gaspedalen. Det hade inte varit i och för sig vårdslöst att köra fortare då du passerade den vita skåpbilen.
Jag gillar också tåg och i synnerhet snabbtåg, liksom att jag är totalt fascinerad av flygplaser och internationell flygtrafik. Jag gillar också containerskepp skarpt.
Jag tror och hoppas att all världens folk med tiden kommer att leva i en fredlig värld där man visumfritt och bekvämt reser över hela jorden och att all världens motorvägsnät knyts samman på samma sätt som redan skett i Europa.
Ett otal stater, ett otal kulturer, ett otal språk, ett otal folk förenade i en enda fredlig global marknad med guldet som basis för penningsystemet är min dröm för livet på jorden.
Jag gillar också tåg och i synnerhet snabbtåg, liksom att jag är totalt fascinerad av flygplaser och internationell flygtrafik. Jag gillar också containerskepp skarpt.
Jag tror och hoppas att all världens folk med tiden kommer att leva i en fredlig värld där man visumfritt och bekvämt reser över hela jorden och att all världens motorvägsnät knyts samman på samma sätt som redan skett i Europa.
Ett otal stater, ett otal kulturer, ett otal språk, ett otal folk förenade i en enda fredlig global marknad med guldet som basis för penningsystemet är min dröm för livet på jorden.
Glömde läsa detta pga av vår diskusion om bilkostnader.
Som du kanske förstår av denna var det inte jag som körde - jag hade inte direkt saktat in till under 150, bara för man passerar en ensam bil eller lastbil :-)
Om du kollar så har ju bilen begränsad acceleration och lägg t ex märke till hur lång tid det tar att få upp farten från 149 till 195 igen efter han släppte gasen när vi passerade långtradaren. Eftersom vi passerade flera bilar - blev inte snittfarten särskilt bra i jämförelse med toppfarten.
Det ända man får passa sig är om 2 eller flera bilar ligger nära varandra eller ännu värre om en bil ligger nära en lastbil, för att nån kan påbörja en omkörning och bara svänga över i vänsterfilen i 90 km/h - det händer oftare än man tror. Likadant får man ta det försiktigt vid påfarter då nån kan svänga över i vänsterfilen för att släppa på någon från påfarten (folk är grymt dåliga på att använda backspegelarna här i Sverige).
Tycker även föraren gjorde ett dumt val som "fegade" en hel del på motorvägen (pga att han tyckte det var farligt att köra om i hög fart), men sedan åkte av till vägen med mötande trafik istället (som om det skulle vara säkrare).
Som du kanske förstår av denna var det inte jag som körde - jag hade inte direkt saktat in till under 150, bara för man passerar en ensam bil eller lastbil :-)
Om du kollar så har ju bilen begränsad acceleration och lägg t ex märke till hur lång tid det tar att få upp farten från 149 till 195 igen efter han släppte gasen när vi passerade långtradaren. Eftersom vi passerade flera bilar - blev inte snittfarten särskilt bra i jämförelse med toppfarten.
Det ända man får passa sig är om 2 eller flera bilar ligger nära varandra eller ännu värre om en bil ligger nära en lastbil, för att nån kan påbörja en omkörning och bara svänga över i vänsterfilen i 90 km/h - det händer oftare än man tror. Likadant får man ta det försiktigt vid påfarter då nån kan svänga över i vänsterfilen för att släppa på någon från påfarten (folk är grymt dåliga på att använda backspegelarna här i Sverige).
Tycker även föraren gjorde ett dumt val som "fegade" en hel del på motorvägen (pga att han tyckte det var farligt att köra om i hög fart), men sedan åkte av till vägen med mötande trafik istället (som om det skulle vara säkrare).
Ny upload på rekordet - lite klippt men med med bättre kvalite (den gamla hade ju usel kvalite)
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
http://www.youtube.com/watch?v=eRZuFFd4BuE&fmt=18
michael kors outlet
coach outlet stores online
tory burch handbags
coach factorty outlet
gucci
michael kors
louis vuitton outlet
ray ban outlet
jordan 4 retro
coach factory
abercrombie outlet
michael kors
timberland outlet
lebron 11
michael kors
abercrombie
tory burch outlet online
michael kors handbags
hollister outlet
soccer jerseys
air max 95
abercrombie store new york
cheap oakleys
christian louboutin shoes
ray ban sunglasses
toms canada
ralph lauren outlet
louis vuitton handbags
michael kors handbags
celine handbags
coach factory outlet
qihang422
coach outlet stores online
tory burch handbags
coach factorty outlet
gucci
michael kors
louis vuitton outlet
ray ban outlet
jordan 4 retro
coach factory
abercrombie outlet
michael kors
timberland outlet
lebron 11
michael kors
abercrombie
tory burch outlet online
michael kors handbags
hollister outlet
soccer jerseys
air max 95
abercrombie store new york
cheap oakleys
christian louboutin shoes
ray ban sunglasses
toms canada
ralph lauren outlet
louis vuitton handbags
michael kors handbags
celine handbags
coach factory outlet
qihang422
zzzzz2018.8.8
canada goose outlet
ralph lauren uk
coach outlet
supreme shirt
canada goose jackets
pandora outlet
tory burch handbags
salomon
ray ban sunglasses
pandora charms outlet
Skicka en kommentar
canada goose outlet
ralph lauren uk
coach outlet
supreme shirt
canada goose jackets
pandora outlet
tory burch handbags
salomon
ray ban sunglasses
pandora charms outlet
<< Home